Tips till lärare som börjar med platta

Lärplattor har köpts in till alla förskolor i Skellefteå kommun.

Frida Lundmark (t v) och Kristin Ekelund är ansvariga för lärplattorna på sina avdelningar. (Foto: Leif Andersson)

Frida Lundmark (t v) och Kristin Ekelund är ansvariga för lärplattorna på sina avdelningar. (Foto: Leif Andersson)

Foto: Foto: Leif Andersson)

Samhälle och välfärd2014-11-28 15:02

Frida Lundmark och Kristin Ekelund på förskolan Godmorgonsol, Sörböle, har jobbat med plattor i två år. De fick köpa in läromedlet på inititativ av sin rektor.

Kristin är också ansvarig för ett nätverk om lärplattan i Sörböles barnomsorg.

Här ger de sina tips till andra förskolor som nu är på väg att köra igång:

- Diskutera i arbetslaget vilket syfte ni har med att använda plattan.

- Träffa pedagoger från andra förskola och bolla idéer.

- Smalna av och välj ett prioriterat område att börja med innan ni börjar ladda hem appar.

- Appar hittar man bland annat på pappasappar.se samt på Appstore, under utbildning.

- Informera föräldrarna innan ni drar igång, och förklara syftet med plattan.

- Ta gärna hem plattan, och testa den i lugn och ro så du är van att använda den.

- Ha inte hemma för många appar i taget. Vi har två i taget, som används i cirka en månad. Sedan är barnen less dem, och har klarat alla steg.

- Låt inte alla barn vara med samtidigt. De kommer att vilja vara med, men man måste dela upp tiden. Vi kör två barn i taget, och 20 minuter.

- Köp hem en kabel så ni kan koppla plattan till en projektor. Då kan större grupp vara med och titta. Det är inte minst bra när man ska demonstrera hur en ny app funkar.

- Det behövs ingen åldersgräns nedåt. Våra yngsta barn gillar appar med djur, ljud, tittutlekar.

undefined
Frida Lundmark (t v) och Kristin Ekelund är ansvariga för lärplattorna på sina avdelningar. (Foto: Leif Andersson)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!