Redan vid öppnandet var det ett 50-tal personer på plats i Scandic hotell. De blev snabbt fler. Sammanlagt hade 1700 berörda fastighetsägare bjudits in.
Läs även: Så många tåg kan passera Skellefteå varje dygn
Personal från kommunen och Trafikverket fanns på plats för att svara på frågor och informera. På väggarna satt bilder på olika delsträckor med alternativa dragningar. De väckte stort intresse.
Ingbritt och Karl-Gunnar Olofsson från Vännäs ville veta vad som skulle hända med deras skog och sommarhus i byn Istermyrliden. Järnvägskorridoren ligger rakt över byn. De blev lite skärrade när de först fick veta det.
– Vi trodde inte det var sant, säger Karl-Gunnar Olofsson och pekar ut var på kartan fastigheten finns.
– Vi misstänker att den kommer att gå bakom gamla ladugården, säger Ingbritt Olofsson.
– Om de ska bygga en bullervall blir det kanske inte så kul att titta in om den kommer nära, tillägger Karl-Gunnar Olofsson.
Samtidigt har de förståelse för att banan kommer att innebära bättre kommunikationer.
– Men det kanske inte händer medan vi lever, säger Ingbritt Olofsson.
Fastighetsägaren Eva Lindholm ville veta hur hyreshuset hon äger på Södra Järnvägsgatan påverkas av spåren och även bullernivåerna.
– Tåg i dag är väl tysta men de kommer att kräva bulleråtgärder. Jag tycker egentligen att banan borde ha gått längre västerut förbi flygplatsen och utanför centrum.