Skellefteå Kraft ska bli bättre på känslor

Ut med den gamla och in med den nya. Det handlar om Skellefteå Krafts nya logga, som byttes i går. Det kommunala elbolaget stortsatsar på sin image - för tolv miljoner kronor.

Skyltar först ut. Successivt byts loggan även ut på hemsida, kuvert och brevpapper.

Skyltar först ut. Successivt byts loggan även ut på hemsida, kuvert och brevpapper.

Foto: Skyltar först ut. Successivt byts loggan även ut på hemsida, kuvert och brevpapper.

Samhälle och välfärd2014-06-10 07:00

Skellefteå Kraft är ett av Sveriges största kraftbolag. Ett helägt kommunalt bolag. Men man är ”Ingen eljätte.” Det budskapet har i alla fall hamrats ut i media i diverse informationskampanjer. Nu jobbar bolaget vidare med imagen. Från att förra sommaren ha presenterat storsatsningen på hushållskunder och avskaffandet av tillsvidareavtalet, till att nu svida om och byta logga.

Sedan informationskampanjen började förra sommaren, har igenkänningen ökat på nationell nivå, från 12 till 17 procent.

– Vi ser att det händer saker, men siffran borde upp till minst 30 för att ge ordentlig effekt, säger Hans Kreisel, bolagets koncernchef.

I arbetet med den ”visuella identiteten”, som bolaget kallar det, vill man fortsätta arbeta på den personliga touchen. Man vill även framhäva Skellefteå.

– Vi har ett speciellt, unikt vill jag hävda, förhållande till våra kunder. Allt är mer nära här, vi möter kunderna dagligen, och både personal och kunder är väldigt nöjda.

Men energibranschen överlag, fortsätter Kreisel, behöver bli bättre på att kommunicera på ett personligare plan.

– Att avveckla tillsvidareavtalen var ett stort kliv i rätt riktning, det kostade, men det är värt det. Att kunna stå för att vi inte lurar våra kunder.

Att näringsdepartementet lämnar förslag i samma linje, ser han som ett kvitto på att satsningen var viktig.

Hur ska ni bli mer personliga?

– Vi ska jobba på en mer emotionell framtoning, kommunicera mer med känslor, säger han och exemplifierar med reklam: ”Mer människor och känslor, mindre vindkraftverk i motljus.” Eller i förhållandet till media.

– Vi har kanske sett media lite som en motståndare, då blir det fel. Vi brinner ju för energifrågor och har bra argument, men ofta kan svaren bli av typen ”vi följer lagar och regler”, vilket inte riktigt når fram.

Tolv miljoner kronor, är det en rimlig kostnad?

– Ja, det tycker jag. Vi väljer också att gå ut med kostnaden öppet, för att vara så ärliga som möjligt, säger Hans Kreisel.

För mer detaljer om kostnaden, se faktarutan.

undefined
Skyltar först ut. Successivt byts loggan även ut på hemsida, kuvert och brevpapper.
Nota för nya loggan: 12 miljoner kronor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!