Skellefteå Buss: Vill locka resenärer med mobilspel - planerar game jam

Skellefteå Buss tar nya grepp för att väcka intresset för kollektivtrafiken. Med hjälp av ett mobilspel hoppas man locka fler bussresenärer.

Nytt marknadsföringskoncept. Syftet med spelet är att öka intresset för och nyttan kring kollektivt resande.

Nytt marknadsföringskoncept. Syftet med spelet är att öka intresset för och nyttan kring kollektivt resande.

Foto: Nytt marknadsföringskoncept. Syftet med spelet är att öka intresset för och nyttan kring kollektivt resande.

Samhälle och välfärd2018-01-31 06:15

I samband med företagets varumärkesarbete kläcktes en idé om att utveckla ett spel med anknytning till resande. Enligt en skrivelse till kommunen anser vd Andreas Olofsson att spelet skulle kunna ”gynna syftet att göra det mer socialt accepterat och ”spännande” att åka buss.”

Kontakter har tagits med organisationen Arctic Game Lab och det resulterade i att man under en helg i februari kommer att bjuda in till ett game jam. Förhoppningen är att det utmynnar i en idé som ska resultera i ett färdigt mobilspel hösten 2018.

”Upplägget med att ett kollektivtrafikföretag lanserar ett mobilspel är såvitt känt en unik företeelse i Sverige och förmodligen i Europa”, skriver Andreas Olofsson.

– Tanken med ett game jam är att skaka fram idéer. De bästa idéerna får pris och om det finns en tillräckligt bra idé så får man även en grundplåt till att utveckla ett spel, säger Klas Bergman, som jobbar med marknadsföring.

Om spelet blir populärt så kan det leda till att ett nytt företag skapas inom spelbranschen, menar Skellefteå Buss.

– Den som tar sig an idén kanske kan sälja spelet till andra, säger Andreas Olofsson.

Ska kommunala bolag utveckla mobilspel?

– Nej, vi kommer inte att finansiera några stora pengar i det. Vi vill bidra till att idén växer, säger han.

– Mobilspelet blir en del av marknadsföringen. Pengarna kommer att vara villkorade så att vi har rättigheter att använda spelet i vår marknadsföring, säger Klas Bergman.

Skellefteå Buss önskar nu att kommunstyrelsens arbetsutskott ska bidra till halva prissumman på 25 000 kronor till priset. Dessutom vill bolaget att kommunen skjuter till hälften av de 25 000 kronorna som ska finansiera arbetet med spelet under 2018.

– Vi tänkte att även kommunen kunde ha intresse av att stötta detta då det kan leda till att ett företag startas, säger Klas Bergman.

undefined
Nytt marknadsföringskoncept. Syftet med spelet är att öka intresset för och nyttan kring kollektivt resande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!