Så prioriteras vägbyggen i Skellefteå fram till 2021

Nu finns önskelista för smärre vägbyggen i Skellefteå kommun till nästa länstransportplan. Två cykelvägar har bytt plats.

Foto: Illustration:Skellefteå kommun.

Foto: Illustration:Skellefteå kommun.

Foto: Foto: Illustration:Skellefteå kommun.

Samhälle och välfärd2016-05-25 16:00

Kommunen gör med några års mellanrum önskelistor inför att statliga trafikverket gör sina långtidsplaner. I Västerbotten har Region Västerbotten en viktig roll i besluten.

Önskelistan för åren 2018-2021 ska nu lämnas in, och förslaget godkändes av tekniska nämnden vid måndagens möte.

Nu ska även kommunstyrelsen säga sitt.

Det handlar om hur olika generella potter ska fördelas. Kommunen ska även få önska sina stora projekt, men det görs först till hösten.

Myckle går förbi

Notabelt när det gäller cykelvägar är att den tidigare tvåan halkar ner till tredje plats. Det är gång- och cykelväg förbi Lund. Ny tvåa blir stället gång- och cykelväg genom Myckle. Den lyfts eftersom det bor mera folk där och att det planeras ett nytt större bostadsområde i byn.

– Det är tråkigt att behöva flytta ner Lund, och jag förstår om de blir besvikna, säger Ola Burström (S), ordförande i tekniska nämnden.

- Just den här potten för cykelvägar har totalt 40 miljoner som ska fördelas i hela länet, fortsätter Ola Burström.

- Så det är ganska liten chans att vi kan få pengar till flera objekt. Vi får vara glada om Burträsk äntligen kommer igång, och får vi också Myckle så är det en bonus.

Burträsk i topp

Kvar på första plats är alltså gång- och cykelvägen mellan Burträsk och Åbyn, som redan har beviljade pengar och ska byggas tidigast 2017. Men eftersom den inte är byggd ännu får den ligga kvar.

Prioritering på övriga cykelvägar:

4) Bodbysund - Mora.

5) Klutmark, västra delen av byn.

6) Byske - Byske by.

7) Kusmark, väster om den befintliga banan.

8) Östra Falmark.

9) Bygdsiljum.

Borta ur planen är en sträcka längs Gamla Bolidenvägen, väg 816, eftersom den är tänkt att bli kommunal, och då byggas som.

En gång- och cykelport under E4 vid Campus tas bort, eftersom projektet är för stort och föreslås få riktat bidrag istället.

Hållplatser

När det gäller hållplatser för kollektivtrafik längs statlig väg föreslås följande prioritering:

1) Svanström, korsningen väg 95/869. Hållplats med väderskydd, cykelställ och belysning.

2) Väg 375 vid Morön och Getberget. Väderskydd och cykelställ vid befintliga hållplatser.

Parkering för samåkning

Kollektivtrafikåtgärder:

1) Byten till nya belysta väderskydd på många platser ör en halv miljon kronor.

2) E4 i Kåge. Samåkningsparkering och cykelparkering.

3) Boliden, samma som ovan.

4) Frostkåge, samma som ovan.

Bureå och Kåge

Trafiksäkerhetsåtgärder vid kommunala vägar:

1) Klockarbergsvägen: Gång- och cykelbana längs Klockarbergsvägen.

2) Bureå, Norra Ågatan: Gång- och cykelbana.

3) Kåge, Jörnsvägen: Gång- och cykelbana.

Bättre småvägar

Enskilda vägar, bärighetshöjande åtgärder:

1) Falkträskvägen-Mullbacka-skidbacken.

2) Östanbäck- Furuögrund.

3) Bygdeträskliden.

Många av de nämnda projekten innebär att staten ska ge bidrag som oftast är 50 procent och resten ska kommunen stå för.

Se på kartorna

På kartorna i bildspelet kan du se hur tänkta cykelvägar och annat ska göras. Cykelvägarna är markerade med lite tjockare röd linje.

undefined
Foto: Illustration: Skellefteå kommun.
undefined
Foto: Illustration: Skellefteå kommun.
undefined
Foto: Illustration: Skellefeteå kommun.
undefined
Foto: Illustration: Skellefeteå kommun.
undefined
undefined
Foto: Illustration:Skellefteå kommun.
undefined
undefined
Foto: Illustration:Skellefteå kommun.
undefined
Foto: Illustration:Skellefteå kommun.
undefined
Foto: Illustration:Skellefteå kommun.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!