Det är bråttom att komma igång med byggandet, och därför görs detaljplanen i ett raskt tempo.
Den var ute för samråd i oktober/november. Då saknades flera viktiga konsultrapporter, vilket både länsstyrelsen och trafikverket anmärkte på. Nu är dessa gjorda och ett mera komplett material ska granskas en vända till.
Läs också: Här berättar vi om kritiken som kom i förra rundan.
Samrådet pågår 17 december - 14 januari.
- Även allmänhet kan lämna synpunkter, säger Ann-Christin Westerlund (S), tillfällig ordförande i bygg- och miljönämnden.
Beräkning av buller
När det gäller bullret så påpekas att det skulle öka även om man bygger enligt gällande detaljplan, som medger hus som är tre våningar höga.
Hur bullret blir nu när husen planeras för 3-6 våningar framgår av en utredning som gjorts av firman Johansson Akustik.
På skisserna här intill ses vilket ljud som lägenheterna skulle få mot sin fasad. Det ska enligt normen inte vara över 55 decibel i snitt över ett dygn. Om det är högre så måste lägenheten vara genomgående, så att den också har en tyst sida, där hälften av rummen ska ligga.
Anpassa balkongerna
Det värsta ljudet är ute på Viktoriagatan, alltså E4:an, vilket drabbar kontorshuset mest. Det finns dock inga särskilda ljudregler som gäller utsida av kontor, så där blir huvudsaken att man med hjälp av bra byggmaterial håller nere ljudet inomhus.
När det gäller bostäderna kommer de att utsättas för mest ljud uppifrån Storgatan och nerifrån Viktoriabron. Det föreslås lösas med att vissa balkonger är glasade, har täta balkongräcken eller har absorberande tak.
Det har också föreslagits att kök och sovrum byter plats i vissa lägenheter, så att sovrum hamnar på tystare sida.
Vissa balkonger får för höga ljudnivåer, men eftersom det erbjuds gemensamma skyddade uteplatser nere på marken klaras reglerna i trafikbullerförordningen.
Mera på polishuset
Lägst ljud slår mot husen som är skyddade av ett annat, samt mot öster.
Hur påverkas då grannarna av buller? Det kommer att öka mot polishuset på grund av reflexer från det nya kontorshuset, samt på Strandgatan.
Bullret minskar mot grannarna i närheten av kyrkan eftersom de hamnar bakom nybyggda hus.
Avgaserna
När det gäller avgaser så råder viss oenighet om hur de ska beräknas i framtiden.
Skellefteå kommun beräknar i sin översiktsplan att antalet bilar ska öka i centrala staden med 1,5 procent per år fram till E4 eventuellt flyttar ur stan, eftersom befolkningen ökar.
Parallellt med det finns trenden att bilar får bättre avgasrening, något som dock får genomslag rätt långsamt eftersom gamla bilar körs så länge de håller.
Hotar med skadestånd
Både länsstyrelsen och trafikverket höjde i samrådet ett varningens finger om avgaserna.
Trafikverket motsatte sig planen eftersom byggnationerna väntas öka trafiken på E4. Trafikverket påpekade att den civilrättsligt kan ta strid om en kommun mot deras avrådande tillåter exploatering. Då kan trafikverket begära skadestånd för att de i sin tur måste göra diverse åtgärder.
Länsstyrelsen är kritisk till att avgaserna har beräknats så lång tid framåt som år 2030 och vill ha bedömningar som ligger närmare i tiden.
Blåser bort?
Alla inblandade är eniga om att husen kommer att öka barriäreffekten mot E4 och därmed stänga inne avgaserna något.
Planavdelningen anser dock att läget nära älven ger genomluftning. Kommunens miljövagn som ibland mäter höga halter står betydligt längre norrut, utanför Max, vilket borde innebära att läget närmare älven inte är lika utsatt.
När det gäller avgaserna har länsstyrelsen påpekat att de kan bli grund för att överpröva hela detaljplanen.
Parkeringshuset
När det gäller de kritiserade in- och utfarterna till parkeringshuset har inga större ändringar gjorts. Det påpekas att de två nedersta våningarna är tänkta för boende och har utfart mot Storgatan. Det blir 160 bilar jämfört med de 280 som i dag har parkering på Strömsör. Det borde innebära att utsläpp och buller minskar något.
När det gäller in- och utfarten från de övriga våningarna så ligger den kvar mot Nygatan.
Det har diskuterats att ha infarten mot E4. Vad som talar emot är att in- och utfarten då korsar cykelbanan och att det blir svårare att göra ramperna på ett bra vis inomhus.
Parkeringshuset planeras ha 140 platser för allmänheten, och det väntas totalt att alstra trafik på 700 bilar per dygn. Det är tänkt att bli sex våningar högt, varav två under jord som blir uppvärmda.
Sista ordet
Nu återstår alltså att se vilka inlägg som kommer i denna andra runda.
För vissa instanser är det sista chansen att yttra sig.
Läs själv: Här finns hela planförslaget.