Frågan har stötts och blötts i många år. Statsmakten ställer krav att innehåller avfallet mer än en procentenhet kvicksilver så är det djupförvaring nere i berg som gäller.
Boliden har fått klartecken från Miljööverdomstolen för att bygga en ramp tre till fyra hundra meter ner i berggrunden. Lokaliseringen blir under den bergknabbe som finns strax utanför industriområdet.
I dagsläget mellanlagras avfallet vid Källargrundet, ytdeponier, samt inne på industriområdet i silos, så har skett sedan 80-talet.
Det farliga avfallet ska täckas in med flera lager tättslutande skikt av bergkross och lera i det nya slutförvaret. Innan slutförvaringen ska materialet "stabiliseras", få en fast form genom olika processer.
– Vi kommer att använda oss av ny teknik, någon liknande anläggning finns inte vid andra smältverk i världen, säger Linn Andersson, Rönnskärs miljöchef.
Ett stort utredningsarbete ligger bakom den anläggning som ska byggas.
– Vi har tillstånd att för att förvara runt 300 000 ton avfall, men hoppas givetvis att volymerna blir mindre.
De krav som nu ställs på Boliden ingår i den så kallade kretsloppspropositionen. Där ställs krav på att slutförvar ska ske i berggrunden. Kvicksilveravfallet kommer från malmerna. Det kommer ut som ett stoft eller slam.
– Hur lång byggtiden blir för det nya slutförvaret är det svårt att svara på i nuläget. Men målet är byggstart innan året är över, säger Linn Andersson.