I tisdags hölls en konferens i Skellefteå där fokus låg just på biogas. Sverige ligger efter övriga Europa när det gäller gastankställen. Men nu sker utbyggnad och faktum är att det inte är något problem för en bilist att med gasbil ta sig från södra Italien och upp till Norrbotten.
– Bilturister som kommer till Sverige från övriga Europa är förvånade att gasnätet inte är mer utbyggt i Sverige, säger Carina Aschan.
Tekniska nämndens ordförande Ola Burström deltog också i konferensen och han konstaterar att "taket" snart kan vara nått när det gäller biogas från Tuvanverket.
– Vi kommer att ha backup av naturgas om biogasen sinar. Och på sikt måste Tuvan uppgraderas så att produktionen kan öka.
Ola Burström och Carina Aschan gläd över att kommunens fordonspark samt Skelleftebuss fordon nu nästan uteslutande går på förnyelsebara bränslen. Ute i Europa och i Sydsverige är det vanligt att fordonen går på naturgas.
– Här i Skellefteå var vi ju tidigt ute med Tuvanverket, biogasen är ju helt förnyelsebar vilket inte naturgasen är.
När det gäller elstolpar så ligger dock inte Skellefteå i framkant. Har man elbil är det tankning över natten som gäller, i många städer finns stolpar för snabbare laddning.
– På sikt kommer det att bli så också i Skellefteå, säger Ola Burström.
Carina Aschan bor några mil norr om Umeå och för henne är det elbil som gäller. Hon tankar bilen över natten och hon kan sedan kör bilen i 15 till 20 mil utan att ladda den.
– Elkostnaden ligger på cirka två kronor milen, säger Carina Aschlan.