I dag, tisdag 10 november, öppnar utställningen i Stadshuset och förslaget läggs ut på webben.
Norran har tidigare berättat om det mer spektakulära innehållet. Men hur står det då till med det vanliga byggandet?
Jo, det skissas på många förtätningar. Staden har många obebyggda lucktomter som används till annat, exempelvis parkeringar.
Höghus blir undantag
När det görs förtätningar söder om Kanalgatan bör husen inte bli högre än i dag, utan nybygget ska smälta in. "En förtätning ska underordna sig befintlig miljö" som det står.
Det finns dock möjlighet att bygga högre om platsen är lämplig. Höghuset får i så fall inte stå vid gatan utan inne i kvarteret, och det ska vara snyggt (eller som det heter "ha god arkitektur").
Mellan Kanalgatan och älven bedöms att 200–300 nya lägenheter kan skapas.
Slipper p-plats i källaren?
En effekt av att det tas bort parkeringsplatser är att det måste byggas nya parkeringshus.
– Normalt sett måste varje fastighetsägare lösa hela p-behovet på sin tomt. Men nu funderar vi på att de ska kunna köpa sig fria, genom att köpa in platser i parkeringshus istället, säger Richard Widman.
– När det byggs höghus måste man annars har parkeringarna i två våningar under jord för att rymma allt, och det blir väldigt dyrt.
Området norr om Kanalgatan anses ha stor potential. Där får man göra hus högre än 10 våningar i större omfattning. Där skulle det kunna bli 600-700 nya lägenheter.
Höghus vid öppna ytor
Riktigt höga hus kan placeras vid stora öppna rum som E 4, järnvägen, älven eller på platser där huset framhäver stadsbilden, till exempel vid stadens infarter, vid en bro, vid en höjd eller i slutet av en långsträckt gata. Ett höghus kan också betona en viktig plats, till exempel resecentrum, en arena eller kulturhuset.
När det byggs nytt i de mest centrala delarna av staden, så bör det finnas lägenheter på de övre våningarna. I gatuplan bör det däremot finnas affärer, matställen eller kontor. Det är nämligen tänkt att planen ska ge 1 000 nya arbetsplatser i staden.
När det gäller affärer och restauranger är tanken att de får större kundkrets i takt med att det byggs fler centralt belägna bostäder.
Ändrade p-taxor
Men det ska också prioriteras att de som är på tillfälligt besök med sin bil ska hitta parkeringsplats. Däremot kan parkeringar för arbetsplatser ligga lite längre bort. Parkeringstaxorna kan behöva ses över så att det blir billigare att parkera kort tid för att handla, medan det blir dyrare för längre tid för de som bor eller jobbar i området.
Stora parkeringshus planeras vid järnvägen, dels för att serva centrum och kulturhuset, dels för att de blir fiffiga bullerskydd mot ljudet från järnvägen.
Cykelparkeringar ska vara prioriterade och de ska även finnas inomhus, i parkeringsgaragen, så att det ska fungera bättre med cykling vintertid.
Handelsstråken ska främst vara Nygatan, Trädgårdsgatan samt det nya stråk som ska uppstå vid "norra" Kanalgatan, då biltrafiken har tagits bort där.
Ny park vid järnvägstationen
Men det blir inte bara hus i centrum. En ny park föreslås framför den gamla järnvägsstationen, eftersom norra centrum har ont om grönytor.
Odentorget föreslås utvecklas med uteserveringar och någon form av vattenlek.
När det gäller torget så fortsätter det att vara en öppen yta så att det kan användas för både små och stora evenemang. Vad som kan tillkomma är fler ytor för lek, gärna med uppsikt från närliggande uteserveringar och bänkar.
Hela nordvästra delen av torget hålls öppet, och uteserveringar kan vara längs väggen i öster (precis som i dag med Bishops Arms med flera) så man får kvällssol samt i söder där fontänen och hamburgerrestaurangen finns.
Synpunkter
Nu hoppas Richard Widman att det ska komma in många synpunkter på förslaget.
Har man då någon chans att påverka?
– Skulle det komma entydig kritik är det troligt att vi får göra ändringar.
Han säger att flera organisationer och myndigheter också ska tycka till.
– Det är möjligt att länsstyrelsen har synpunkter på förslaget att Parkbron stängs. Om det görs före E 4 har flyttat, vilket vi föreslår, blir det 3 000 fler bilar per dygn på Viktoriabron. Det är klart att det försämrar luftmiljön ännu mer längs E 4 genom stan.
Här kan du läsa hela förslaget.