Nej till bron en stor överraskning

Lars Hedqvist, planeringschef vid kommunen, förutspådde ett ja i folkomröstningen. "Att det blev en majoritet som sa nej kom som en stor överraskning".

Förvåning. Lars Hedqvist trodde att medborgarna skulle ja till bron. Så blev det inte och nu gäller det att tänka i nya banor.

Förvåning. Lars Hedqvist trodde att medborgarna skulle ja till bron. Så blev det inte och nu gäller det att tänka i nya banor.

Foto: Förvåning. Lars Hedqvist trodde att medborgarna skulle ja till bron. Så blev det inte och nu gäller det att tänka i nya banor.

Samhälle och välfärd2014-06-09 09:14

Att det nu inte blir någon ny Centrumbro innebär att Lars Hedqvist och hans kolleger som arbetar med samhällsplanering måste göra något av en nystart.

– Vi hade ju hunnit långt i processen när det gäller den nya bron.

År 2011 beslutade kommunfullmäktige att fastställa den fördjupade översiktsplanen för Skelleftedalen. I denna plan, baserat på ett mycket omfattande planeringsarbete, fanns finns bron med som en viktig ingrediens.

Lars Hedqvist säger att idén om att bygga bron och dess lokalisering har studerats av säkert uppemot 100 olika samhällsplanerare över tid.

– Och alla har pekat på vikten av en ny bro och att det planerade läget är det mest funktionella.

Att nu folket sagt ifrån och att det inte blir något brobygge innebär att planeringen för lösningar av gång- och cykeltrafiken, kollektivtrafiken, kulturhuset och resecentrum kommer att försenas.

– Ja så blir det ju. Mycket av våra planer har byggt på att bron byggs. Det blir utan tvekan svårare att hitta vettiga lösningar.

Vad Lars Hedqvist ser framför sig som man kan titta på är att öppna Parkbron för biltrafik i båda riktningarna och bredvid denna bro bygga en gång- och cykelbro.

– Den lösningen har ju en del förespråkare. Andra alternativ att titta på kan eventuellt vara en bro över från Sunnanå, där gamla slakteriet låg eller möjligen ha en parallellbro till Lejonströmsbron.

Något av ett vakuum har dock just nu uppstått för samhällsplanerarna. Det som framförallt är en utmaning är att hitta vettiga lösningar för kollektivtrafiken.

– Den måste bli bättre. Det är bara 3,6 procent av befolkningen som åker buss dagligen vilket är en låg siffra i jämförelse med liknande kommuner.

En ny bro var en av huvudingredienserna för att kunna förbättra kollektivtrafiken.

– Nu när den inte byggs så innebär det att kan bli svårt att locka fler att åka kollektivt då resvägarna inom de centrala delarna blir långa och inte rationella. Trafikanter tvingas helt enkelt snurra runt i stan i onödan.

Lars Hedqvist anser att de intressegrupper som säger nej till bron inte har kunnat visa på några riktigt bra alternativ till hur kollektivtrafiken ska kunna bli bättre.

– Det är svårt utan en Centrumbro.

Nu måste helt enkelt en ny strategi för trafiken ta form. Lars Hedqvist konstaterar även att ett nytt kulturhus och ett nytt resecentrum kommer ge mer trafik i innerstan.

– Kanalgatan riskerar att bli ännu mer belastad.

I visionen för 2030, med 80 000 invånare som befolkningsmål, ingår att centrum ska förtätas. Samhällsplanerna kommer nu få fundera på om fokus för denna förtätning ska ligga på den norra sidan av älven då bron inte byggs.

– Det kan ju bli en konsekvens som vi får titta på. Att exploateringen på södra sidan får stå tillbaka en del.

Många som vänder sig till Norran, och även kommunen, undrar när de planerade byggprojekten ska bli verklighet. Det handlar bland annat om omstöpningen av torget, kulturhus och resecentrum.

– Förseningar blir det, helt klart. Brofrågan hade vi hunnit längst med. När det gäller kulturhuset så återstår många olösta frågor. Jag ser det som realistiskt att först mot slutet av 2016 kan ett byggande inledas.

Resecentrum lär bli aktuellt att bygga tidigast 2017 eller 2018.

Även om brobeslutet gick emot samhällsplanerarna så är Lars Hedqvist imponerad av det engagemang som finns bland Skellefteborna för visionsarbetet.

– Ja, mängder av synpunkter och idéer har kommit in. Givetvis avstannar inte utvecklingen då bron inte byggs. Vi måste bara hitta nya lösningar och skapa bättre förankring.

undefined
undefined
undefined
Förvåning. Lars Hedqvist trodde att medborgarna skulle ja till bron. Så blev det inte och nu gäller det att tänka i nya banor.
undefined
Svårt arbete. Planeringschefen Lars Hedqvist tittat på kartan över centrala Skellefteå. Han konstaterar att utmaningarna är stora att hitta bra trafiklösningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!