Planen visar hur de statliga medlen för transportinfrastruktur ska fördelas i länet den kommande tolvårsperioden.
Preliminärt finns 919 miljoner kronor att fördela under perioden. Cirka en fjärdedel är vikt till projekt inom Skellefteå kommun.
Vid tekniska nämndens senaste sammanträde enades man om ett kritiskt yttrande till Region Västerbotten.
Tekniska nämnden anser bland annat att man borde skynda på förbättringarna av Skelleftehamnsleden och skjuta till mer pengar för att bygga om Burträskvägen.
Dessutom vill man bygga om Bolidenvägen för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Detsamma gäller vägen till flygplatsen.
Men det finns även kritik över att gång- och cykelbanor prioriteras ned i Skellefteå kommun.
”I augusti 2016 angav Skellefteå kommun två sträckor längs med statlig väg som bör förses med gång- och cykelbana. Ingen av dessa sträckor finns med i förslag till ny länstransportplan”, skriver nämnden.
Den konstaterar även att 60 procent av budgetutrymmet för gång- och cykelbanor går till objekt inom Umeå kommun. Av fem objekt som prioriteras ligger tre i Umeå och utgör 90 procent av medel till gång- och cykelbanor.
Nämnden kallar prioriteringen ”oacceptabel” och begär att planförslaget ändras så att gång- och cykelvägarna mellan Skellefteå och Medle och Skellefteå och Klutmark prioriteras.
– Vi har stått i kö i tiotals år och här har man inte prioriterat några cykelbanor längs det statliga vägnätet inom Skellefteå kommun. Vi misstänker att stödet till flygplatsen trycker undan andra satsningar här. Samtidigt har Umeå en statligt finansierad flygplats, säger Rune Wästerby.
Beslut om länstransportplanen tas andra november 2017 av Region Västerbotten. Våren 2018 fattar regeringen beslut om den slutgiltiga ramen för planen.
Vi misstänker att stödet till flygplatsen trycker undan andra satsningar här.