Frågorna handlar om hur processen gick till när Hilding Holmqvist fick uppdraget att bygga hotellet, om det gått till på ett juste sätt, om andra än den lokala hotellkungen har tillfrågats.
Läs även: ”Den som kliver fram får också chansen”
Men ett par personer uttrycker också oro över om kompetensen att bygga det premiumhotell som utlovats finns hos Hilding Holmqvist.
– Han är inte känd för att göra saker med kvalitet. Vi vill att det inte drar iväg åt fel håll, att det snålas, säger en person till Norran.
– Han är känd för att bygga Finlandsbåtar på land, säger en annan.
Läs även: Anser sig ha kompetensen att bygga lyx
Men hur gick det då till när kommunen skulle välja entreprenör till det nya hotellet?
Planeringschef Lars Hedqvist har varit inblandad i processen sedan starten 2011. Även han har fått synpunkter och frågor. Enligt honom har det hela tiden varit en öppen diskussion kring bygget.
Det började redan 2011 då kommunen bjöd in till en workshop med hotell- och restaurangbranschen i Skellefteå.
– Vi berättade om våra tankar och lyssnade till deras åsikter och kokade ihop dem. Vi ville ta fram ett nytt koncept som skulle passa kulturhuset och även få kringeffekter. Vi sa att vill de vara med och leka får de visa det, säger Lars Hedqvist.
Gick det ut någon formell inbjudan till potentiella entreprenörer?
– Nej, ingen formell inbjudan, men vi bjöd in till diskussion och informerade om vad som skulle hända, säger han.
Lars Hedqvists vision är att den gamla industristaden ska växla om och att tillväxt ska ske inom tjänstenäringarna och turismen. Kulturhuset med det nya hotellet blir ett nav i detta. Tanken är att kulturhuset ska rymma upp till 1 500 besökare i största salen. Det ska göra det möjligt att locka stora företag, konferenser för rikstäckande organisationer och varför inte en partikongress. Det kräver ett hotell med restaurang som matchar behovet.
– Ingen lokal aktör mäktar med det i dagsläget. Vi vände oss till fler stora kedjor och frågade hur intresset var, säger han.
Enligt Lars Hedqvist visade alla intresse.
– Men när det kom till kritan ville de alla att kommunen skulle bygga hotellet och att de skulle driva det. Som kommun ska vi inte bygga hotell, det ska branschen. Vi ägde stadshotellet och förlorade mycket pengar på det och vill inte hamna i samma situation igen, säger Lars Hedqvist.
När hotellkedjorna inte ville bygga vände sig Lars Hedqvist till byggföretag. De ville bygga, men inte investera i fastigheter. Sedan frågade han stora fastighetsägare om de ville satsa – med ungefär samma resultat.
Riskerna med att investera i ett hotell för 200–300 miljoner kronor bedömdes vara för stor. Lars Hedqvist säger att han varit i kontakt med ett 30-tal aktörer, i vissa fall har affären varit långt framskriden innan den gått i stöpet.
– Vi har lagt ned ett stort arbete för att locka andra hotellentreprenörer. Men det har hängt på det finansiella. Skellefteå har tidigare inte räknats som tillväxtkommun och det är knepigt att låna pengar till ett hotellbygge, säger Lars Hedqvist.
Hilding Holmqvists bolag Pite havsbad var hela tiden med i processen. Till slut erbjöd han sig att bygga hotellet och att även driva verksamheten.
– Vi har fått en del kritik från personer som tycker att någon annan borde bygga detta, men någon annan är inte villig att göra investeringen. Jag är övertygad om att en ägare som satsar så mycket pengar vill att det ska bli bra, säger Lars Hedqvist.
Någon upphandling har inte skett. Det här handlar om en helt vanlig etablering, enligt Lars Hedqvist. Kommunen har gett en markanvisning till Pite Havsbad och tecknat ett avtal om att hotellet ska byggas efter förhandlingar. Marken kommer att säljas för 10–15 miljoner kronor.
Däremot görs en gemensam upphandling när det gäller bygget eftersom man vill ha en byggentreprenör som gör både hotell och kulturhus.
Kritiker uttrycker oro för att det inte ska bli ett premiumhotell. Att Hilding bygger Finlandsfärjor. Hur ser du på det?
– Här sitter folk och spekulerar och har facit i hand. Om du gjort samma research kring andra aktörer i branschen skulle du se samma fenomen. Man börjar enkelt och höjer nivån med tiden. Hilding kan bygga hotell och han kan även göra dem högklassiga, säger Lars Hedqvist.
Enligt honom är alla införstådda med att det ska bli ett premiumhotell i klass med det femstjärniga Clarion Sense hotell i Luleå.
– När man gör något nytt finns inga garantier, men man kan säga att vi har låst systemet. Vi har ett avtal om ett högklassigt hotell, vi genomför en arkitekttävling som bestämmer hur det ska se ut. Dessutom projekterar arkitekten. Och vi gör en gemensam upphandling, säger Lars Hedqvist.
– Både Hilding och vi har en börs att vakta så det gäller att hitta en lagom nivå så att vi klarar detta båda två, tillägger han.
Han tror också att andra aktörer i Skellefteå kommer att dra nytta av satsningen.
– Även när vi har hotellplatserna i det nya hotellet räcker det inte. I dag finns cirka 600 hotellplatser i Skellefteå. Här finns en möjlighet för de övriga aktörerna att vara med och dela på kakan, säger Lars Hedqvist.
Vi har fått en del kritik från personer som tycker att någon annan borde bygga detta, men någon annan är inte villig att göra investeringen.