Kommunen om planerna: ”Svåraste biten blir genom staden”

I höst kommer ett intensivt arbete att pågå i kommunen för att ändra detaljplaner som berörs av Norrbotniabanan.

Projektledare. Jenny Rönngren. Foto: Ulrika Andersson.

Projektledare. Jenny Rönngren. Foto: Ulrika Andersson.

Foto: Foto: Ulrika Andersson.

Samhälle och välfärd2017-05-15 07:46

Det handlar om planering kring bebyggelse, gator och vägar samt alla ledningstyper som finns under och ovan mark.

– Den svåraste biten blir genom staden. Norrbotniabanan är mer tekniskt avancerad än den gamla banan. Den ska hålla för högre hastigheter och fler tåg, får inte vara krokig eller luta så mycket. Det innebär att vi kommer att få en rakare sträckning och sannolikt större och tyngre tåg vilket påverkar omgivningen, säger Lars Hedqvist, planeringschef vid Skellefteå kommun.

Läs även:  ”Kan tvingas lösa in bostäder”

Kommunen för en tät dialog med Trafikverket om Norrbotniabanans sträckning.

– Vi försöker underlätta Trafikverkets arbete, lösa effekterna av banan och påverka funktion och utformning så att den fungerar så bra som möjligt för oss här. Dessutom ansvarar vi för att bygga stationshus och godsterminaler, säger Lars Hedqvist.

Oeniga

En sak är de inte helt överens om än.

– Trafikverket vill ha fyra spår genom Skellefteå. Vi tycker det räcker med tre. Området i centrum är trångt och vi vill ha ett resecentrum. Fler spår tar utrymme från bussar och taxi, dessutom blir det en längre tunnelpassage under järnvägen med fler spår, säger Lars Hedqvist.

De sticker inte under stol med att förändringarna kan leda till konflikter.

– Det kommer med säkerhet att vara fastighetsägare som måste sälja mark. Vissa byggnader kan behöva rivas. Dessutom behövs bullerplank och bullervallar, tillägger han.

– Vi jobbar samtidigt med att få till bästa möjliga lösning ur ett medborgarperspektiv också, tillägger Jenny Rönngren, projektledare inom samhällsutveckling.

Lars Hedqvist påpekar också att kommunen har möjligheter att erbjuda dem som drabbas andra typer av kompensationer än de som Trafikverket erbjuder, exempelvis andra lokaler och annan mark.

Viktigaste projektet

Samtidigt betonar de vikten av att få en ny järnväg i kommunen.

– Det här är det viktigaste storskaliga projektet kommunen efterfrågar. Om vi ska bli en växande stad som attraherar nya invånare är det absolut tåg vi saknar. Vi har så mycket tung industri och i dag är stambanan full. Samtidigt gör vi en omställning för att minska växthusgaserna. Järnvägen är jätteviktig i den omställningen, säger Lars Hedqvist.

– Den innebär en utökad arbetsmarknad, att det blir lättare att få tag i arbetskraft och enklare att studera på annan ort, säger Jenny Rönngren.

Det här är det viktigaste storskaliga projektet kommunen efterfrågar.

undefined
Projektledare. Jenny Rönngren. Foto: Ulrika Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!