De bor grannar på Tangogatan, en av de äldre gator som finns upp efter berget mot Falkträsket.
När detaljplanen för den nya bebyggelsen var ute på samråd och granskning protesterade de båda gångerna.
Högt belägen väg
De, och även en del andra grannar, har opponerat sig mot att nya delen av Dansgatan ligger så högt.
– Vägen blir så hög att det inte finns en chans att skapa insyns- och bullerskydd. Varken häckar eller träd skulle fungera, säger Peter.
Den nya vägen är delvis redan byggd. Det som fattas är översta lagret av grus samt asfalten.
– Så den kommer alltså att vara ännu högre än du ser nu, säger Peter.
Dansgatans nya del blir en matargata till rätt många bostadsgator.
– Det kommer att bli en hel del trafik, befarar Peter och Patrik.
Överklagar två punkter
Peter Strandgren har nu överklagat detaljplanen, bland annat när det gäller Dansgatans höjd.
Men att Dansgatan skulle vara felaktig på något vis, det bestrider Lars Pettersson, verksamhetschef för gator och parker på Skellefteå kommun.
– Jag har varit där och tittat tillsammans med de som klagar och kommunens exploateringsansvarige. Vägen är byggd i precis den höjd som gamla detaljplanen angav.
– Marken lutar ju rätt mycket, så om man hade gjort Dansgatan lägre hade istället höjdskillnaden mot nästa bebyggelse blivit väldigt stor.
– När man bygger vidare i området kommer inte Dansgatan att se lika hög ut som den gör i dag, säger Lars Pettersson.
Finns järnsand
– Blir vi ombedda att sänka vägen så gör vi förstås det. Men helst vill vi inte röra i den. Under vägbanan ligger massor av rör och ledningar, då måste vi flytta även dem. Dessutom ligger järnsand i grunden.
– Kostnaden för att sänka gatan skulle vara större än det kostade att bygga första gången.
Justerade höjden
Rebecca Bohman som gjorde detaljplanen meddelar att hon skapade en möjlighet för sänkning av Dansgatan.
- I detaljplaner lägger man in punkter där höjden på mark och gator regleras. Just där de här personerna bor lade jag in ett större glapp mellan två punkter, så att frågan kan utredas vidare. Det öppnar för en sänkning på maximalt en meter.
– De kan absolut lyfta frågan till politikerna, så får det bli en diskussion om det är ekonomiskt försvarbart att bygga om gatan, säger Rebecca Bohman.
Bakgrund: Här beslutades detaljplanen av bygg- och miljönämnden.