Enkelrikta CK-parkeringen? Så blev beslutet

Två medborgarförslag som handlade om CK-parkeringen avslogs av tekniska nämnden.

Samhälle och välfärd2016-04-26 16:00

I det ena förslogs enkelriktad trafik inom parkeringen för Citykompaniet i Skellefteå. Man skulle bara få köra moturs. Det skulle också införas sneda parkeringsrutor. På så vis skulle det bli mindre strul för bilister som står och väntar på ledig plats.

Förslaget avslogs av tekniska nämnden vid måndagens möte. Om förslaget genomförs utan ombyggnad skulle antalet platser minska från 126 till 85-90 platser. Skulle man rymma fler rader bilar måste hela parkeringen byggas om, och några sådana planer finns inte.

Det påpekas att körbanan inne på parkeringen är sju meter bred, vilket innebär att det finns gott om plats för två bilar att mötas. Genom att trafiken går i båda riktningar kan bilisterna välja den utfart som passar bäst.

Stänga infart

Det andra förslaget innebar att CK-parkeringens utfart mot Hörnellgatan skulle stängas. Samtidigt skulle Hörnellgatan förvandlas från gångfartsområde till gågata.

Förslaget avslås eftersom det skulle bli trafikstockningar vid in- och utfarten mot Skeppargatan om det bara fanns den utfarten att välja på.

Tekniska nämnden tycker inte det finns några direkta behov av att slopa trafiken på Hörnellgatan. Det anses praktiskt att viss trafik får ske på gatan.

Bilisterna får inte köra fortare än gångfart, och gatan är utformad så att man ska förstå det. Det är redan bestämt att Hörnellgatan ska "möbleras" mera så att farterna hålls nere.

Det poängteras också att gatan är enkelriktad, så det är bara åt ett håll som fotgängarna behöver hålla koll. Därmed anses inte trafiken vara särskilt farlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!