Under 2014 var räddningstjänsten i Skellefteå utkallad på 158 trafikolyckor. Vid många av dem handlade det om att rädda liv.
Läs även: Så lång tid tar det för räddningstjänsten att komma till dig
En insats som räddningstjänsten gör vid en olycksplats är att hjälpa till med att få loss människor som fastnat. Enligt räddningschef Mattias Hagelin inträffar det några gånger i månaden att räddningstjänsten måste klippa upp bilar.
Stor sax
För det krävs särskild klipputrustning – en stor sax och en spridare som trycker isär bilen.
– Vi har det inte överallt, men utrustning i någon form finns på samtliga stationer, säger Mattias Hagelin, räddningschef.
Kan ta sig in
Komplett utrustning för att klippa upp bilar har Boliden, Skellefteå, Burträsk, Lövånger och nyligen fick även Byske möjligheten.
– Men överallt ska vi ha möjlighet att ta oss in till personen och påbörja sjukvård, säger Mattias Hagelin.
Svårklippta
Det är inte i alla lägen som utvecklingen av bilarnas säkerhetssystem är av godo.
– Bilar utvecklas hela tiden för att bli säkrare vid kollisioner genom bland annat olika former av förstärkningar. I vissa lägen gör förstärkningarna att det blir svårare att klippa bilen, säger Mattias Hagelin.
Läs även: Så snabbt är rökdykarna där
Färre olyckor
Tittar man på statistiken från 2012 visar den att kommunen har ett lägre antal insatser mot trafikolyckkor jämfört med riket, 1,34 jämfört med 1,77 per tusen invånare. Skellefteå ligger både lägre än jämförelsekommunerna Piteå och Örnsköldsvik.
Däremot ligger Bygdsiljum, Lövånger och Byske långt över det sammanlagda jämförelsevärdet i kommunen som helhet med 5,4, 3,3 och 3,3 per tusen invånare. Lägst antal insatser mot trafikolyckor hade utförts i Skelleftehamn med 0,8 per tusen invånare.
Se filmen: Tillåtet att hoppa från fem meter
I vissa lägen gör förstärkningarna att det blir svårare att klippa bilen.