Bilder: Så går rivningen av gamla Åsells

Snart har grävmaskinen tuggat ner den gamla möbelaffären. Men källarvåningarna ska bli kvar, annars kan trottoaren rasa.

"Det har varit trångt att riva på en avgränsade ytan", säger grävmaskinisten Fredrik om det jobb han utfört. Foto: Yvonne Rönngren.

"Det har varit trångt att riva på en avgränsade ytan", säger grävmaskinisten Fredrik om det jobb han utfört. Foto: Yvonne Rönngren.

Foto: Foto: Yvonne Rönngren.

Samhälle och välfärd2017-10-11 08:42

I tre veckors tid har gamla Åsells rivits med grävmaskin. Det väntas ta ytterligare två veckor innan allt som är ovan mark är borta och sorterat.

De två källarplanen ska däremot bli kvar tills vidare. De försvinner när den nya entreprenören tagit över ansvaret. Denne ska sponta upp marken, så att grävning kan göras på djupet.

Spontning innebär att man gör ett stöd mot såväl E4 som Nygatan. Det behövs så att gatorna och trottoarerna inte ska rasa in mot det hål som uppstår.

Anbud lämnas nu

– Det är ännu inte avgjort vem som ska bygga det nya parkeringshuset. Anbudstiden går ut den 19 oktober, säger Robert Lundström, förvaltningsingenjör på Skellefteå Industrihus.

Det som söks är en generalentreprenör. Denne får sedan avgöra när rivningen av källaren ska göras. Det torde göras i samma veva som övriga grävningar.

– Hela tomten ska schaktas ur, eftersom parkeringshuset ska ha två våningar under jord. Som mest ska det grävas sex meter djupt, säger Robert Lundström.

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Det är oklart när markarbetena ska börja.

– Det blir upp till generalentreprenören att avgöra. Det kan bli direkt, till vintern eller möjligen till våren. Villkoret är dock att parkeringshuset står klart i september 2019.

När den pågående rivningen är klar ska alla avstängningar bort. Då kan bilister åter svänga höger från E4 till Nygatan.

– Vi tar troligen bort staketen också. Istället bygger vi för de ställen där folk skulle kunna skada sig.

Så här såg det ut när rivningen av åsellshuset började:

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Använder trottoaren

När nästa byggetapp börjar återkommer alla avgränsningar, och de blir sedan kvar under hela byggtiden.

– Vi kommer alltså att behöva den trottoar som går längs med E4. Vi behöver också delar av Nygatan, men passagen för gående ska bli kvar, säger Robert Lundström.

Bakgrund: Här började rivningen.

Framtiden: Så här ska parkeringshuset se ut. 

undefined
Vy från övergångsstället på E4. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Den byggnad som nu rivs byggdes av möbelhandlare Åsell för att vara verkstad, Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
"Det har varit trångt att riva på en avgränsade ytan", säger grävmaskinisten Fredrik om det jobb han utfört. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Den södra av byggnaderna blev sist att rivas. Vid spakarna i maskinen sitter Fredrik Brännmark från Hansén Bil & Maskin. Foto: Yvonne Rönngren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!