Att bredda den milslånga sträckan mellan Sikeå och Gumboda påbörjades hösten 2021. Planen var då att bli färdig med arbetet hösten 2023.
Vägen har breddats från 9 till 14 meter. Just nu pågår slutbesiktning där bygget gås igenom enligt beställningen från Trafikverket, rapporterar Folkbladet.
Ifall brister finns ska dessa åtgärdas innan vägen kan tas i fullt bruk. Nu gäller en hastighetsbegränsning på 70 kilometer i timmen, något som kommer ändras till 110 efter bygget.
Trafikverkets projektledare Anneli Lindberg tror att vägen kan öppna i år.
– Det beror på hur det går med slutbesiktningen och den vill jag inte föregå. Efter det finns det en lucka fram till 31 december som vi har på oss om det skulle finnas anmärkningar, säger projektledaren till Folkbladet.
Kontraktsumman landade på 200 miljoner kronor.
– Jag skulle vilja säga att det håller sig inom förväntat spann, säger projektledaren.
Förutom breddningen byggs också en större rastplats och en faunapassage vid Granberget.
Den långsiktiga planen är att hela E4 mellan Umeå och Skellefteå ska breddas och få ett mitträcke. Byggandet av trafikplatsen vid Sikeå pågår för tillfället.
Till näst kommer sträckan mellan Gumboda och Grimsmark breddas. Enligt Trafikverkets hemsida är den delen planerad att påbörjas 2025.
I övrigt återstår sträckorna Grimsmark–Broänge (vilande i väntan på finansiering), Broänge–Daglösten (byggstart planeras till 2027), Daglösten–Ljusvattnet (byggstart tidigast 2029) och Ljusvattnet-Yttervik (vilande i väntan på finansiering), rapporterar Folkbladet.