Sommaren 2022 stod den nya delen av E4 vid Djäkneboda klar för trafik. Enligt Trafikverket är det inget problem med utformningen av själva infarten mot Djäkneboda. Men det håller inte ortsbor med om, skriver VK.
Ungefär 50 meter från infarten sitter en fartkamera. Hastigheten är 80 kilometer i timmen förbi infarten. Det är när bilar på väg norrut ska svänga in mot Djäkneboda som ortsbor menar att det blir mycket farligt. Infarten är så liten att fordon måste sakta ner kraftigt för att kunna svänga in. Samtidigt kommer trafiken bakom i 80 kilometer i timmen och har ingenstans att ta vägen om de inte hinner bromsa för framförvarande bil, eftersom det bara är en fil.
– Fanns det två filer kunde bakomvarande gå in i den andra. Det skulle varit dubbelfil om de ska ha en sådan här infart, säger Erik Dahlberg som bor i området.
Innan ombyggnationen fanns det inget mitträcke och då menar ortsborna att bilarna i alla fall hade en möjlighet att svänga åt sidan om en kollision var nära.
– De har inte ens gjort refugen till stolparna. Trafikverket säger att det inte ryms, men det skulle de naturligtvis ha planerat för, säger Bo Johnsson som också bor i området.
Det finns flera synpunkter på Trafikverkets arbete och även på de vägar som Trafikverket byggde för tillfällig trafik och som nu ska tas över av samfälligheter. Men det värsta, enligt ortsborna, är utformningen av in- och utfarterna vid Djäkneboda och även vid Lillåbron, eftersom det handlar om säkerheten. Vid Lillåbron anser byborna att den utfarten är för trång då mitträcket tycks gå för långt fram.
När VK är på plats vid infarten till Djäkneboda svänger en linjebuss in. Vi får ett snabbt samtal med busschauffören om korsningen.
– Den är trång och det är för hög hastighet, säger busschauffören.
Innan sommaren hade ortsborna ett möte med Trafikverket på plats vid infarten till Djäkneboda, men efter den träffen har de inte hört någonting. Senaste beskedet från Trafikverket är dock att de ska ha ett till möte i oktober.
Ortsborna som VK pratat med kräver antingen att hastigheten förbi Djäkneboda sänks kraftigt, eller så ska en till fil byggas.
Anneli Lindberg, projektledare vid Trafikverket, skriver i ett mejl till VK att Trafikverket har tagit del av synpunkterna som finns gällande korsningen i Dalkarlså. Korsningen är enligt henne utformad utifrån Trafikverkets regelverk.
– I detta projekt kommer inga åtgärder att utföras för korsningen i Djäkneboda, men uppstår nya förutsättningar kan man åter se över korsningspunkten, skriver Anneli Lindberg.
När det gäller refugen vid stolparna som inte finns skriver hon att det har undvikits i denna korsning för att inte göra den ytterligare trängre.
Bybor är ju väldigt oroliga för att det ska ske en allvarlig olycka i korsningen. Vad kan du säga till dem?
– Trafikverket ser över olycksstatistik inför varje projektering och bedömer åtgärd efter den statistiken och trafikmängd. I denna korsning visar inte statistiken på att korsningspunkten är olycksdrabbad, skriver Anneli Lindberg.
När det gäller korsningen i Lillåbron har Trafikverket sett ett fel som kommer att åtgärdas och det är att räcket är för långt och det kommer därför att kortas cirka 15 meter på E4.