Rinkside: ”Mänskliga faktorn var anledningen”

Glutenincidenten berodde på den mänskliga faktorn och Rinkside har vidtagit åtgärder för att händelsen inte ska upprepas. Det svarar restaurangchefen Petra AhnOrre.

15 april 2019 06:15

Hon berättar att föreläggandet i stora drag är korrekt, och att hon har varit i kontakt med den drabbade.

– Det finns inte så mycket att säga, det var den mänskliga faktorn som var anledningen den här gången. Det vi har gjort är helt enkelt att inom organisationen lyfta händelsen, och vi har pratat om hur går man vidare för att det absolut inte får hända igen. Vi har en väldigt bra dokumenterad rutin kring specialkost som vi har följt i tio års tid. Det här är första gången det här har inträffat, säger hon.

Hon har varit i kontakt med den drabbade kunden.

– Det är jättebeklagligt. Vi är jätteledsna att det här har inträffat. Jag hade samtal med personen i fråga direkt efteråt.

Restaurangen har genomfört en intern utredning.

– Det gäller att noggrant läsa innehållsförteckningar. Det gör vi i dag, vi har ett kök som är fantastiskt duktiga på allergener och specialkost. Jag har fullt förtroende för dem, och för att det inte kommer att hända igen, säger Petra AhnOrre.

Den här kunden sa till om sin svåra allergi i förväg, och väl på plats. Ändå så serverades personen mat som denne är allergisk mot. Varför då?

– Det finns inte så mycket detaljer att gå in på där. Det är en beklaglig händelse, helt enkelt, som vi tar på största allvar.

Det här har också polisanmälts av Skellefteå kommun, som misstänker att ni kan ha brutit mot lagen. Hur kommenterar du det?

– Det är ingenting vi kommenterar innan ärendet är avslutat. Det är en process som har sin gång, När det inträffar sådana här saker finns det rutiner från Livsmedelsverket om att kommunen ska göra på det viset.

Efter att det här kom till er kännedom meddelade ni inte händelsen till kommunen, trots att ni är skyldiga att göra det. Hur kommer det sig?

– Det gjordes inte direkt eftersom det här hände på en helg, så det kom in senare. Det var ingenting vi hade hunnit göra helt enkelt. Det är inget negligerande, utan vi hade helt enkelt inte hunnit prata med alla inblandade.

När kommunen kontaktade er kökschef cirka en vecka efter det inträffade, så visste inte han om att det här hade skett över huvud taget. Varför inte?

– Det kan jag inte svara på direkt här och nu.

Men du visste om att det här hade skett innan, och du hade inte informerat din kökschef?

– Vi har en dokumenterad rutin som vi följer. Det tar sin tid att göra skrivelser. Jag har inga fler kommentarer om det.

Ni ska också ha serverat en vegansk maträtt som innehöll räkor. Hur kunde det ske?

– Det kan jag tyvärr inte kommentera, säger Petra AhnOrre.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Christoffer Åhlund

Ämnen du kan följa