Förslag: Ombyggnad av gator vid kulturhuset för 70 miljoner

Det kan kosta 70 miljoner att göra om gatorna runt kulturhuset, och samhällsbyggnadsnämnden önskar nu få pengarna.

Kulturhuset ska få en utemiljö med gågator och attraktiva gång- och cykelstråk. Ytan där Norra Kanalgatan går ska användas eftersom det inte ska gå någon trafik där. Här har arkitekten White skissat på en vattenspegel och sittplatser, men det ska bara ses som en idé.

Kulturhuset ska få en utemiljö med gågator och attraktiva gång- och cykelstråk. Ytan där Norra Kanalgatan går ska användas eftersom det inte ska gå någon trafik där. Här har arkitekten White skissat på en vattenspegel och sittplatser, men det ska bara ses som en idé.

Foto: Illustration: White

Politik2019-01-29 11:21
undefined
Kulturhuset ska få en utemiljö med gågator och attraktiva gång- och cykelstråk. Ytan där Norra Kanalgatan går ska användas eftersom det inte ska gå någon trafik där. Här har arkitekten White skissat på en vattenspegel och sittplatser, men det ska bara ses som en idé.

Nämnden vill bygga om Kanalgatan, Trädgårdsgatan och Torggatan runt kulturhuset, så att allt står klart när huset invigs, år 2021.

Därför begärs 10 miljoner redan i år, 30 miljoner år 2020 samt 30 miljoner år 2021.

Förslaget är att kommunstyrelsen ska öppna börsen och ta pengarna från sin investeringsbudget, alltså pengar som är budgeterade men ännu inte destinerade.

Inte hela Kanalgatan

Tidigare har nämnden (som tidigare hette tekniska nämnden) velat bygga om hela Kanalgatan för att anpassa den till fördjupande översiktsplanen. Då skulle gatan göras smalare och det skulle finnas mer plats till allmänna ytor i norr, där det är mest sol.

Men hittills har det inte prioriterats.

Finns inga pengar till Kanalgatans ombyggnad

Nu nöjer sig samhällsbyggnadsnämnden med att ”bara” söka pengar för området runt kulturhuset. Men trots att man inte gapar över hela Kanalgatan blir det ändå mycket pengar.

Markerade gångstråk

Det som ska göras är att markera stråken där folk går/cyklar till kulturhuset och resecentrum.

Särskilt ska det norr-söder-gående stråket markeras, i första hand över Kanalgatan och i andra hand en förlängning ända ner till stadsparken. Markeringen ska göras med avvikande markbeläggning samt träd och grönska. Det ska kännas som ett inbjudande och överordnat stråk.

De nya stråken ska vara en upplevelse i sig, står det, och de ska göra det lätt att orientera sig i stan.

Gångfart på gata

Det föreslås gångfartsområde där nord-syd-stråket korsar Kanalgatan.

På sidan av kulturhuset föreslås Trädgårdsgatan vara gågata.

På andra sidan ligger Torggatan där fordonstrafiken ska finnas kvar. Där görs en lastplats för att ta in material för scenerna.

Efter ombyggnaden kommer driftskostnaderna att öka med 100 000 kronor per år. Det beror på att bortforslingen av snö blir dyrare och att exklusivare material används.

Hjälp med idéer

Kommunen ska delta i ett projekt som leds av Luleå tekniska universitet och forskningsinstitutet Rise. Det heter ”Designdriven tillgänglighetsdesign för små och medelstora städer”. Genom deltagandet hoppas man få hjälp av experter inom arkitektur och design för att utforma det nya.

– Det är två svenska kommuner som ska vara med, och vi vill vara en av dem. Vi får del av mycket kunskap och behöver bara satsa tid, totalt 100 timmar, säger Karin Degerfeldt, funktionschef på Samhällsbyggnad.

Gatan får vänta

Hur blir det då med övriga Kanalgatan? Karin Degerfeldt säger att kommunen under den närmaste femårsperioden har budgeterat cirka 400 miljoner för stadsutveckling, varav anpassningar för Norrbotniabanan väntas ta 100 miljoner.

– Pengarna planeras i första hand gå till vatten och avlopp till nya bostäder, väglösningar till följd av centrumbron och Norrbotniabanan samt det här förslaget runt kulturhuset.

– När det gäller resten av Kanalgatan så är det i dagsläget inte prioriterat, säger hon.

Stora kostnader väntar när Kanalgatan byggs om
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!