Under fem år ska Railcare sköta järnvägstransporterna från terminalen i Pitkäjärvi, som ligger strax utanför Svappavaara, till Narviks hamn.
– Det är vår största order någonsin. Den ligger på 360 miljoner kronor, berättar Ulf Marklund.
För att klara detta uppdrag ska Railcare anställa tolv lokförare. Hittills har de rekryterat sju.
– Förutom att köra loken gör de alla jobb på terminalen, bland annat växling i samband med omlastningen från lastbil till järnväg, säger Ulf.
Den här dagen körs loket av Anna Helmersson.
– Vi har rekryterat tre kvinnliga lokalförare. Det är bra för branschen med fler tjejer, menar Ulf Marklund.
Extra festligt på terminalen är det eftersom Kaunis Iron bjudit in sina samarbetspartner till invigningen. Stinsen Marklund har sällskap som invigare av Kaunis Irons logistikchef Andreas Lantto, som ringer i klockan och Kaunis Irons vd Per-Erik Lindvall som håller invigningstalet.
Egentligen skulle invigningen ha hållit i samband med att det första tåget avgick men en brand den 13 augusti som inträffade nära Björnfjäll vid norska gränsen, där cirka 400 meter räls förstördes och tågtrafiken stoppades under flera dagar, ställde till det.
– Det här är nu det nionde tåget som avgår från Pitkäjärvi, berättar Per-Erik Lindvall.
Han är mycket nöjd över att ha Railcare som samarbetspartner.
– De är både kunniga och engagerade. Vi siktar mot att ha 20 procent egen personal och resten entreprenörer. På sikt räknar vi med att 300-350 personer ska arbeta hos oss, säger Per-Erik.
Innan han började hos Kaunis Iron arbetade han hos LKAB som teknikdirektör och dessförinnan hos Boliden, bland annat var gruvchef.
– Det känns fantastiskt trevligt att få vara med och starta upp gruvverksamheten i Pajala igen och skapa arbetstillfällen i bygden, berättar Per-Erik Lindvall.
Till verksamheten använder Railcare fyra lok. Från början avgår ett tåg om dagen, sju dagar i veckan, från Pitkäjärvi.
– Men i slutet av september räknar vi med att även kunna skicka iväg ytterligare ett tåg varje dag, berättar Thomas Nordmark, Kaunis Irons platschef i Pitkäjärvi.
Från början består varje tågset av 32 vagnar som lastar cirka 3 000 ton järnmalm. Tanken är antalet successivt ska utökas så att man ska kunna transportera 3 400 ton. Totalt räknar Kaunis Iron med att volymen ska ligga på cirka två miljoner ton järnmalm per år. Det är ungefär hälften så mycket som målsättningen var från Northland Resources, den tidigare konkursade verksamhetsutövaren i Kaunisvaara. Kaunis Iron tog 2017 över järnmalmsgruvan.
– Vi vill känna trygghet i att kunna driva verksamheten lönsamt ganska omgående. Det måste ske på ett balanserat sätt. Sen har vi miljöaspekterna att beakta. Vi ska jobba proaktivt även med den delen, säger Per-Erik Lindvall.