Wibax skriver nytt jätteavtal med Northvolt

Wibax skriver ett nytt jätteavtal med batteritillverkaren Northvolt. När fabriken i Skellefteå går för fullt handlar det om 150 leveranser i veckan. "Ett av våra största kontrakt någonsin", säger koncernchefen Jonas Wiklund.

Jonas Wiklund, vd Wibax group, är nöjd över det utökade samarbetet med Northvolt. "Vi hoppas att det ska bli en större utveckling på affären", säger han.

Jonas Wiklund, vd Wibax group, är nöjd över det utökade samarbetet med Northvolt. "Vi hoppas att det ska bli en större utveckling på affären", säger han.

Foto: Christoffer Markström

Piteå2021-12-20 17:30

Piteåföretaget Wibax har sedan runt två år tillbaka levererat kemikalier till Northvolts forskningsanläggning i Västerås. Nu har parterna skrivit ett nytt avtal som innebär att samarbetet fördjupas. Ett mångårigt kontrakt på de stora kemikalierna – natriumhydroxid och svavelsyra.

– För oss är det ett stort kontrakt. Kontraktvärdet i sig kan vi inte gå ut med, men jag skulle säga att det enskilt är ett av våra största kontrakt någonsin. Förutsatt att de bygger fabriken i den takt som de säger att de ska göra, säger Jonas Wiklund, vd Wibax Group.

undefined
Transporterna till Västerås fortsätter. "Det är en liten anläggning, men för oss har det varit en viktig strategisk del att komma oss närmare den här kunden", säger Jonas Wiklund.

När Northvolt är fullt utbyggt innebär kontraktet leveranser av över 300 000 ton kemikalier varje år.

– Det är relativt korta sträckor, men vi pratar 150 leveranser per vecka. De ska inte bara transporteras, utan vi köper och säljer produkten och den ska genom vårt logistiknät.

Måste ni investera i fordon?

– Det här är ett av huvudsyftena med den ellastbil som vi introducerade förra veckan. Den kommer, tillsammans med ett lillasyskon till den bilen, att transportera på den sträckan. Förhoppningsvis med någon fler i framtiden. Vi kommer att elektrifiera hela den sträckan.

Är det ett krav från Northvolt?

– För dem handlar det om att göra de mest hållbara batterierna i världen och det är klart att det är jätteviktigt för dem. Hela leveranskedjan är viktig.

Innebär det här fler arbetstillfällen?

– Det kommer det att göra. Det kommer inte att påverka oss nu, men på sikt kommer det att göra det. Det vi hoppas på är att det här är första delen i ett ännu större samarbete.

Initialt handlar det om fem–tio personer som kommer att köra transporterna, enligt Wiklund.

– Det är till stor del en försäljningsaffär, men i förlängningen tror jag att det kan bli ganska mycket mer. Vi har diskuterat att producera produkter, ta hand om biprodukter och så vidare. Tanken är att bygga vidare på det här som affärsben och spinna vidare på batterisektorn.

undefined
Även Northvolt är nöjda med det nya avtalet. "Wibax är en mycket lovande partner för oss. Ambitionen att elektrifiera sin fordonsflotta ligger helt i linje med vår ambition att nå ett minimalt koldioxidavtryck även i vår logistik", säger Fredrik Hedlund, vd på Northvolt Ett. Här skakar Peter Carlsson, vd Northvolt, hand med Jonas Wiklund.

Enligt miljötillståndet ökar Northvolts fabrik det svenska behovet av natriumhydroxid med över 20 procent, konstaterar Wiklund.

– Därför är det otroligt viktigt för oss utifrån ett marknadsperspektiv förstås, men också ur ett hållbarhetsperspektiv. Att vi får vara med som en viktig länk för att skapa den hållbarhet som Northvolt står för är också något som gör oss stolta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!