Många olyckor med A-traktorer, flera med dödlig utgång, fick regeringen att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven. Hösten 2021 inleddes en utredning som tog cirka ett år att genomföra och resultatet blev en 144-sidig produkt som delvis kan vara svår att tyda.
Myndigheten föreslår bland annat krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och krav på vinterdäck. Man vill också göra det svårare att manipulera A-traktorerna så att de går fortare än tillåtna 30 kilometer per timme.
Förslaget gick ut på remiss till berörda myndigheter och organisationer. Remissrundan för synpunkter gick ut den 15 februari och Transportstyrelsen fick hård kritik för att reglerna man föreslagit var för slapphänta.
Polisen vill ha kontrollbesiktning av fordonen varje år istället för vartannat. Man föreslår också en reglering av hur tungt ett fordon får vara för att göras om till A-traktor. Det saknas uppgifter om vilken maxvikt man föreslår, men om polisens förslag går igenom kan de stoppa jeepar, pickuper och lastbilar som är populära A-traktorer för många ungdomar.
Trafikverket vill utveckla utbildningen för AM-körkortet, som egentligen är till för mopeder. Man vill ha tydligare inriktning mot riskbeteende på fyrhjuliga fordon.
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, vill höja åldersgränsen för att ta AM-körkort från dagens 15 år till 16 år. Tanken är att få mognare ungdomar bakom ratten till A-traktorerna.
Förutom att många vill se hårdare krav för A-traktorer, finns det också lättnader i remissförslagen. Hastigheten 30 har lett till diskussioner och delade åsikter mellan olika myndigheter.
Trafikverket och Trafikanalys föreslår en höjning av maxhastigheten för A-traktorer från 30 kilometer per timme till 40. Det motsätter sig VTI och ställer sig bakom Transportstyrelsens förslag om 30.
Huruvida förslag på skärpta krav och högre hastighet kommer att hörsammas är oklart.
EU-kommissionen ska ha varit i kontakt med den svenska regeringen angående A-traktorerna. Det uppges inte vara enligt EU:s fordonslagar att framföra A-traktor med bara AM-körkort.
"Kommissionen har bett Sverige att inkomma med information om körkortsreglerna för A-traktorer. Det finns inget beslut om åtgärder i dagsläget", skriver EU på en av sina officiella webbplatser.