Gällivare Frakt är en av de entreprenörer som arbetar med anläggningsarbeten i Markbygden. Efter flera månader av uteblivna betalningar har företagets ägare fått nog. Nu blockerar de vägarna i Markbygden med sina maskiner.
– Vi får inte betalt. Vi ligger ute med miljoner. Vi är skyldiga våra leverantörer pengar. Vårt folk kommer att gå i konkurs. Nog är nog. Vi klipper vägarna till parken. Nu blockerar vi Markbygden tills vi får betalt, säger Jan Svensson, arbetsledare på Gällivare Frakt.
Under förmiddagen blockerar maskiner vägen till det så kallade Compound B, en uppsamlingsplats för leveranser till vindkraftsparken.
– Vi kommer att blockera infarten till Compound B, infarten K1 och själva infarten till Markbygden. Det här innebär att inga leveranser kommer att kunna nå Markbygden och ingen kommer att komma in på området. De första bilarna finns redan på plats, säger Jan Svensson.
Jan Svensson berättar att ingen fara föreligger för allmänheten i samband med aktionen.
– Vi har ställt våra maskiner en bit in på infartsvägarna. Inga lastbilar eller andra fordon kommer att behöva stå still på allmän väg. Det finns ingen fara för någon med denna aktion.
PT har tidigare berättat om hur Gällivare Frakt lagt ner arbetet i Markbygden som kontrakterats av det irländska bolaget Red Parrot. Detta efter uteblivna betalningar. Dagens aktion är en fortsättning på detta problem. Jan Svensson säger att detta är en drastisk åtgärd som saknar motstycke i vindkraftshistorien, men säger att man känner sig tvungna att agera.
– Vi agerar på det här sättet för att vi är desperata. Det här är det enda sättet jag kan agera på för att få betalt. Vi känner att det här är
det enda vi kan göra. Det enda vi vill är att få betalt för det vi gjort och det arbete vi gör. Det här har aldrig skett i vindkraftshistorien.
PT söker Red Parrot och vindkraftsparkens ägare Luxcara.
Uppdatering 12:37
Nu har även infarten K1 blockerats med maskiner. Arbetsledaren Jan Svensson säger att ingen kontakt med parkens ägare eller det bolag som leder arbetet har upprättats.
– Det är tyst. Jag kommer snart att stänga vägen in till själva huvudetableringen. Om folk gör rätt för sig så öppnar jag inom en timme, annars fortsätter blockaden, säger Jan Svensson.
Jan Svensson poängterar att blockaden av Markbygden inte äventyrar civil trafik eller räddningstrafik på huvudleden förbi parken.
– 373:an är öppen och vi hindrar inga polisiära utryckningar eller larmbilar.
Personal på plats kan också ta sig till och från jobbet med privattrafik.
– Jag har stor förståelse för att folk behöver ta sig till jobbet. Man kan ta sig med privatbilar in och ut från området via väg 373, men transporter kommer att nekas inträde. Man kan bara ställa sig och avvakta, säger Jan Svensson.
Uppdatering: 14:44
Gällivare Frakt låter nu meddela att man även kommer att stänga av huvudinfarten till vindkraftsområdet Aura på Önusberget.
– Jag kommer att ge order om att blockera infarten nu. Vi har dumprar på väg till platsen, säger Jan Svensson, arbetsledare på Gällivare Frakt.
Uppdatering 15:16
Flera tunga transporter har omdirigerat sin rutt till huvudingången efter att leveransplatsen på Compound B i Markbygden stängts av. Nu har även huvudinfarten blockerats av leverantören Gällivare Frakt.
– Alla infarter är nu blockerade. Några transporter har kommit in på området men kommer inte att ta sig ut. De andra får antingen vänta eller vända. Vi stannar tills problemen är lösta och vi har fått betalt, säger Jan Svensson på Gällivare Frakt.
Jan Svensson berättar att flera lastbilschaufförer frågat personal på plats vad som pågår.
– Vi har förklarat hur det ligger till och vi tror oss ha förståelse för varför vi gör detta, säger Jan Svensson.
Uppdatering 16:04
Janis Hoberg, investment manager på projektägaren Luxcara, kommenterar dagens leverantörsuppror i Markbygden i ett e-mail till Piteå-Tidningen.
– Det verkar finnas en dispyt mellan en av våra kontraktörer och en av deras underleverantörer gällande betalningar. Vi har betalat vår leverantör för alla färdigställda arbeten och gör alltid vårt bästa för att kontrollera att underleverantörer får betalt, skriver han.
Janis Hoberg skriver att det alltid finns en fördröjning mellan utfört arbete och betalning och att detta är standard inom branschen.
– Det finns alltid en fördröjning mellan utfört arbete och betalning, då arbetet måste utvärderas och certifieras i dubbla led. Detta är standard inom branschen.
På frågan om det verkligen är standard inom branschen att lokala underleverantörer riskerar konkurs på grund av obetalda fakturor svarar Janis Hoberg att underleverantören har fått det mesta av arbetet betalt och att den ekonomiska diskussionen inte rättfärdigar dagens blockering.
– Det är olagligt och äventyrar säkerheten för hundratals arbetare.
Gällivare Frakts arbetsledare Jan Svensson delar inte den bilden.
– Det kan inte vara branschstandard att företag går i konkurs för att de inte får betalt. Investerarna har det yttersta ansvaret att se till att vi får betalt och det har vi inte fått, säger han.