Tekla Jakobsson kommer från Arjeplog och kör en Nissan Navara. Hon har A-traktorn i Piteå där hon bor och går i skola.
Navaran väger drygt två ton och det är oklart om polisens förslag om maxvikt på A-traktorer skulle drabba den.
– Det vore jäkligt tråkigt och dyrt. Jag kör A-traktor överallt. Om det blir så får man väl regga om den till en bil, men det skulle kännas onödigt att köpa en ny A-traktor när man snart fyller 18, säger Tekla.
Isak Lundberg bor i Älvsbyn och har en Volvo 740. Viktkravet är nog inget problem för honom. Isak hyllar förslaget att öka hastigheten från 30 till 40.
– Det vore skönt och bra, 10 kilometer per timme är ganska mycket, säger han.
Tekla håller med och tycker att en hastighetshöjning till och med vore säkrare för A-traktorförarna.
– Man tänker att en ökning från 30 till 40 inte är så stor, men jag tror det skulle minska risken att bli påkörd bakifrån, säger hon.
Att polisen vill att A-traktorer ska besiktas varje år i stället för vartannat kan ungdomarna förstå.
– Vanliga bilar besiktas ju varje år, så varför ska inte A-traktorer också göra det. Rent säkerhetsmässigt vore det bra, säger Isak Lundberg.
Förslaget att höja åldersgränsen för att köra A-traktor gillar de inte.
– Det vore dåligt att höja från 15 år till 16 år. Det skulle nog kännas som onödiga pengar att köpa en A-traktor och kanske köra drygt ett år innan man börjar ta bilkörkort. 15 år är en bra ålder, säger Tekla Jakobsson.
– Om man nu ska göra utbildningen svårare kan man lika gärna ha kvar åldersgränsen, säger Isak Lundberg.
Ungdomarna är mer kluvna till regeländringen om krav på bilbälte och att alla medpassagerare i en A-traktor ska ha ett eget säte.
– Höjer man hastigheten lär det säkert bli krav på bälte. Det vore skittråkigt om man bara kan ha en kompis med sig. Om man nu ska införa bälteskrav och att alla ska ha ett eget säte, varför kan man inte få ha ett baksäte också, säger Tekla.
Det finns ju också ett förslag i Transportstyrelsens utredning om att A-traktorer ska ha vinterdäck. Det tycker Isak Lundberg och Tekla Jakobsson vore bra.
– De flesta använder nog redan vinterdäck, det är en säkerhetsfråga, säger Isak.
– Det vore jobbigt att vara utan, man tar sig ju ingenstans med sommardäck på vintern, säger Tekla.