Två år efter dödsolyckan – nu ska ansvarsfrågan avgöras

Två år efter dödsolyckan på Smurfit Kappas fabrikområde ska skuldfrågan nu avgöras i rätten. Tre parter står åtalade och rättegången hålls i Piteå med start på måndagen.

Dödsolyckan inne på Smurfit Kappas fabriksområde inträffade i början av november 2019. Under måndagen startar rättegången. (Arkivbild)

Dödsolyckan inne på Smurfit Kappas fabriksområde inträffade i början av november 2019. Under måndagen startar rättegången. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2021-11-15 00:59

Både Smurfit Kappa och Green Cargo misstänks för brott mot arbetsmiljölagen efter dödsolyckan i november 2019. En man i 60-årsåldern anställd på Green Cargo klämdes ihjäl mellan ett backande tåg och en lastbil. Åklagaren Christer B Jarlås har lagt ett större ansvar på Green Cargo och yrkar på en företagsbot på minst 2 miljoner kronor för arbetsgivaren samt en företagsbot på minst 1,5 miljoner kronor för Smurfit Kappa.

Lastbilschauffören, som är i 40-årsåldern, står åtalad för grovt vållande till annas död och riskerar villkorlig dom och böter. Samtliga åtalade parter förnekar brott.

Enligt åklagaren hade en fungerande belysning, ljus- eller ljudsignaler, vägbom, tågvakt eller liknande gjort att kollisionen hade kunnat undvikas. Smurfit Kappa framhåller i sin tur att det av förundersökningen framgår att det saknas erforderligt orsakssamband mellan den trasiga belysningen och olyckan. 

undefined
Kammaråklagare Christer B Jarlås yrkar på en företagsbot på 1,5 miljoner kronor för Smurfit Kappa och en företagsbot på 2 miljoner kronor för Green Cargo. (Arkivbild)

Bolaget framhåller att spåranläggningen, inkluderat plankorsningar, vid tidpunkten för olyckan var säkerhetsmässigt utförd i enlighet med gällande regelverk för såväl spårtrafik som vägtrafik. I förundersökningen finns ett säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare av industrispår där Smurfit Kappa beviljas säkerhetstillstånd av Transportstyrelsen. 

Green Cargo har i sin tur, utifrån kunskap om tidigare liknande olyckor och signalmännens utsatta placering, inte genomfört en tillräcklig riskbedömning av det arbetsmoment som skulle utföras vid händelsen, enligt åklagaren. 

Chauffören hävdar att tågvagnen var helt mörk och att den inte hade någon belysning eller reflexer. Enligt mannen var det även dåliga ljusförhållanden på platsen och många lampor var trasiga i belysningsstolparna i området längs vägen, spåret och i anslutning till övergången. 

undefined
Parterna kommer att besöka olycksplatsen under rättegångsdagarna. (Arkivbild)

Det påverkar inte chaufförens ansvar, hävdar Christer B Jarlås. 

– Alla som kör ett fordon har ansvar över hur det framförs. Att det är dåligt på andra håll är ingen ursäkt för honom, utan det är snarare så att han ska skärpa sig och titta extra noga, sa åklagaren till PT när han lämnade in åtalet till Luleå tingsrätt i slutet av januari. 

Rättegången hålls i Piteå med start efter lunch på måndagen. Den pågår till och med fredagen och parterna kommer att besöka olycksplatsen.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!