De friande domarna mot Smurfit Kappa och Green Cargo är överklagade och Per Swärd är försiktig med att uttala sig om detaljer. Han konstaterar att rapporten är 14 år gammal och togs fram på initiativ av Smurfit Kappa.
– För att vi skulle få uppslag på förbättringar. Det är bakgrunden. Många åtgärder som finns med i rapporten har vi genomfört.
Målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Simu ser rapporten som ett kvitto på att Smurfit Kappa har gjort vad som krävs och inte vad man kan – förrän det var för sent.
– Rapporten är som sagt 14 år gammal. Efter den har vi gjort en trafiksäkerhetsinstruktion, den är gjord tillsammans med tågföretagen. Det är gjort riskbedömningar och ytterligare åtgärder. Vi har fått ett säkerhetstillstånd godkänt av Trafikverket. Den bedömningen som gjordes var att det är gjort många relevanta åtgärder, säger Per Swärd.
Efter dödsolyckan har Smurfit Kappa förbättrad skyltning samt satt upp varningssignaler och bommar – något som rapporten föreslog redan 2008.
– Det har ju hänt en tragisk olycka och vi försöker ändå alltid att lära av incidenter, det som händer och den kunskap vi har. Så det här är en förbättringsåtgärd för att det inte ska hända igen, säger Per Swärd.
Krävdes det en dödsolycka?
– Med den kunskap vi hade såg vi inte att det som hände skulle hända. Så är det.