Skelleftechaufför åtalas efter dödsolycka

Företagen Smurfit Kappa, Green cargo och en lastbilschaufför, från Skellefteområdet, har åtalats efter dödsolyckan på Smurfit Kappas industriområde i november 2019. Skelleftechauffören misstänks för grovt vållande till annans död.

Mannen som omkom stod oskyddad längst bak på tåget när lastbilen körde över spåret och kollisionen var ett faktum.

Mannen som omkom stod oskyddad längst bak på tåget när lastbilen körde över spåret och kollisionen var ett faktum.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2021-02-03 20:00

Ett backande tåg kolliderade med lastbilen. En 60-årig radioloksoperatör stod längst bak på tåget och klämdes till döds när ekipagen krockade.

Kort efter olyckan den 1 november 2019 inleddes en förundersökning vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott om misstänkt arbetsmiljöbrott. Den 16 april ifjol lämnade Arbetsmiljöverket över sin utredning till rättsväsendet. I den framkommer att både Smurfit Kappa och Green cargo anses ha brustit i sina skyldigheter.

Nu har åtal väckts av åklagare Christer B Jarlås. Green cargo och Smurfit Kappa misstänks för brott mot arbetsmiljölagen och riskerar företagsbot på minst 2 miljoner kronor respektive 1,5 miljoner kronor. Lastbilsföraren är misstänkt för grovt vållande till annans död.

Lastbilen passerade vid 06-tiden inne på industriområdet en obevakad järnvägsövergång. Där kom ett backande tåg som chauffören inte uppmärksammade. Det finns enligt åtalet ett regelverk som säger att man ska lämna företräde för spårtrafik. I åtalet mot Skelleftechauffören står: ”Oaktsamheten är grov då den innefattat ett medvetet risktagande och en försummelse av allvarligt slag.”

Piteå-Tidningen berättar i en artikel att lastbilschauffören har spelat upp dödsolyckan i huvudet många gånger och hävdar att han inte hade kunnat göra något annorlunda. 

– Hade jag pallnitat hade jag inte suttit här idag, då hade tåget kommit rakt genom hytten, säger han.

När han svängde vänster över järnvägsövergången upptäckte han inte att det var en mörk vagn i rörelse förrän det var för sent.

– Vid kollisionsögonblicket hade jag lastbilshjulen uppe på övergången. Det enda jag hann reflektera över var att det blev mörkare än vad det var och då såg jag en skymt av en person som var iklädd orangefärgade kläder som stod längst bak till höger på tåget, säger chauffören i polisförhör.

Smurfit Kappa misstänks för att av ”oaktsamhet vållat annans död”. Åklagaren hävdar i sitt åtal att dödsolyckan sannolikt hade kunnat undvikas med en fungerande belysning, ljus- eller ljudsignaler eller en vägbom.

Men Smurfit Kappa anser att trafiksituationen på fabriksområdet uppfyller kraven. 

– På så vis ser vi inte att vi har någon skuld i det här, säger vd:n Per Swärd, till PT.

Green cargo misstänks för att genom oaktsamhet vållat radioloksoperatörens död.  Men även Green cargo hävdar att man inte gjort något fel.

– I det här fallet tycker vi att vi har följt de bestämmelser som råder för växling på de aktuella platserna, säger Markus Gardbring, operativ chef på Green cargo, till PT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!