Medi Hiroshima lämnade Indien den 7 augusti och anlände till Piteå sent på torsdagskvällen. Fartyget är 199 meter, 32 meter brett och har en bruttovikt på 36 000 ton.
– 2018 och 2019 hade vi liknande fartyg. Både Tian En och Tian Hui är ganska liknande. Det som är unikt med den här är att den hade fyra lager med rotorblad. Det var precis att våra landkranar nådde, så det är nog nytt rekord i hög last, säger Andreas Öberg.
Tian En och Tian Hui är tio meter kortare, fem meter smalare och närmare 10 000 ton lättare än Medi Hiroshima. Dödvikten, alltså bruttovikten plus lastkapaciteten, på den sistnämnda är 63 371 ton. Öberg berättar att fartyget är lastat med 39 vindkraftsblad.
– Det är 13 kompletta set som ska till ett projekt i Västerbotten som heter Blåbärsliden. Normalt har det här kommit under året på pråm. Då har det varit tre set, alltså nio blad, och tornsektioner. 39 blad motsvarar halva leveransen. Det här är sista delen av projektet som kommer i en enda skeppning, säger han.
Vindkraftsbladen är 65,8 meter långa.
– Sedan är det en blade tip end som monteras längst ut på bladet i efterhand. Den är ytterligare 15,1. Det handlar om 31 ton per blad ungefär, totalt runt 1200 ton. Det är ingenting, säger Andreas Öberg.
Fartyget lämnar Piteå senast på måndag, enligt Öberg.
– I den bästa av världar gör vi det här på två skift, alltså ett dygn. Men nu ska det skäras lite och så är det extrem klättring, så jag tror att man kommer att sikta på att göra färdigt det lördagen. Vi har inte planerat något för söndagen, säger han.
Medi Hiroshima är utrustad med fartygskranar, men på grund av lasten går de inte använda. Det fick Shorelink inte veta särskilt långt innan fartyget la till vid kajen. Även om de egna kranarna i hamnen räckte till så fanns det ingen marginal.
– Det är 25 meter från kaj till hönan på kranen. Från vattnet är det tre meter till. Fartyget ligger extra högt i och med att lasten inte är så tung. Men det här är precis vad vi klarar av, säger Andreas Öberg.
Det är GE som levererar delarna till Blåbärsliden. De levererar även delarna till Luxcaras projekt Aura – den tredje etappen i Markbygden.
– När vi har lossat den här båten har vi lossat alla blad till just det projektet. Den 15 september kommer första bladen till Aura, säger Andreas Öberg.