Så vill Trafikverket att järnvägen ska dras genom stan

Att det blir en central dragning för Norrbotniabanan är klart och nu presenterar Trafikverket alternativen som finns för sträckan från Munksund mot Öjebyn. Trafikverket har några huvudalternativ.
– Vi ser att de linjerna ger minst intrång i förhållande till att vi kan få till en funktionell järnväg, säger projektledaren Pär Fleuron.

I förra veckan höll Trafikverket öppet hus om Norrbotniabanans dragning i centrala Piteå för att visa de olika alternativen och ta emot synpunkter. I höst är planen att en linje ska vara beslutad.

I förra veckan höll Trafikverket öppet hus om Norrbotniabanans dragning i centrala Piteå för att visa de olika alternativen och ta emot synpunkter. I höst är planen att en linje ska vara beslutad.

Foto: Jennifer Sjödin

Piteå2025-03-17 01:00

Nyheten i korthet

  • Trafikverket presenterar alternativ för Norrbotniabanans sträckning genom centrala Piteå, med huvudalternativ som minimerar intrång och ger funktionell järnväg.
  • Fem alternativ utreds längs den södra sträckan och fyra längs den norra.
  • Beslut om linjens dragning planeras till hösten, med byggstart år 2032. En utredning om brotyp vid Pitsund påbörjas också.

Planeringen av Norrbotniabanan fortsätter. Järnvägskorridoren är sedan tidigare fastslagen och förra onsdagen höll Trafikverket öppet hus om dragningen i centrala Piteå för att visa de olika alternativen och ta emot synpunkter.

Den åtta kilometer långa sträckan från Munksund mot Öjebyn är uppdelad och nu utreds fem alternativ längs den södra sträckningen och fyra alternativ längs den norra.

undefined
Så här är linjerna ritade som olika alternativ genom järnvägskorridoren. I den södra delen är det fem alternativ och i den norra fyra. Sträckan är åtta kilometer lång.

Trafikverket förordar mittenalternativet i den södra delen (linjerna gul, lila och blå på bilden). Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket, säger att det är mest fördelaktigt.

– Vi ser att de linjerna ger minst intrång i förhållande till att vi kan få till en funktionell järnväg och även då hyfsade markförhållanden. Det är de huvudalternativen vi ser att vi kommer att gå vidare med, något av dem, säger han.

undefined
"Det har varit ett stort intresse i Piteå kring järnvägen så det får man hoppas fortsätter så vi kan landa i bra lösningar", säger projektledaren Pär Fleuron.

De alternativen påverkar bland annat en del av Pitholm, linjerna passerar vid korsningen Lillåkersvägen och Södra Pitholmsvägen. Sedan passerar järnvägen Havsbadsvägen ungefär vid Ringiusviken för att sedan följa Timmerleden förbi industriområdet på Verkstadsgatan och vidare förbi mellan Timmerleden och Strömsborg in mot Sörfjärden.

undefined
Från Munksund finns fem alternativa sträckningar. Trafikverket anser att de i mitten, blå, gul och lila linje, har bäst förutsättningar. De gråa markeringarna är möjliga lägen för godsbangård.
undefined
undefined
undefined

– Vi ser inte att det är jättemånga hus som berörs i de områdena. Det är ett antal och det är alltid jättetråkigt men det är inte jättemånga bostadsfastigheter som berörs direkt av järnvägen, men av buller så det kommer man behöva åtgärda, säger Pär Fleuron.

Han lyfter också att i mittenalternativet kan de få till anslutningarna till industrierna på ett bättre sätt än om järnvägen  exempelvis dras nära Havsbadsvägen. Närmare Havsbadsvägen blir också ett större intrång i bostadsområdet enligt honom.

I den norra delen är korridoren smalare.

– Där har vi redan smalnat av sträckningen och det är de här vi ser som de mest rimliga alternativen att bygga, säger projektledaren.

undefined
Närmare in mot stan är korridoren smalare och alternativen går mer ihop.
undefined
Den norra delen av centrum. Här finns fyra linjer som förslag.

I höst är planen att det ska finnas en besluten linje.

Trafikverket startar också upp en broutredning.

– Det är mycket frågor kring Pitsund och vilken brotyp vi ska ha där, det kommer vi att börja med direkt nu, säger Fleuron.

Hur långt bort är det innan man kommer till ett beslut där?

– Det är svårt att svara på. Det beror på hur det går med dialogen med övriga aktörer som använder farleden och vad vi kan lägga för seglingsfri höjd eller om det blir en öppningsbar bro. Men tanken är att linjen genom hela Piteå kommun ska vara beslutad under 2026, säger han.

Planen är att byggstarten ska ske år 2032.

undefined
Fredrik Larsson besökte samrådet. Han är en av dem som berörs av hur korridoren är dragen. "Jag tycker i grund och botten att den ligger på fel sida vattnet. Jag tror att så fort man ska dra genom stan så blir alltid personer drabbade. Ingen vill ha järnvägen nära sitt eget hus eller sin anläggning, men jag som Piteåbo vill inte ha den genom stan. Jag tycker att man förstör Piteå som småstad", säger han.

  

undefined
"Jag känner mig inte tillräckligt insatt i det här, jag ville ha mer information och se de här sträckningarna. Sen tycker jag att det är jättesvårt att veta om det ska ligga i centrum, Piteå ser ju ut som det gör, det är jättesmalt. Spontant kan man tycka att det skulle vara bättre om det låg utanför stan", säger Christina Kolmert som var en av besökarna på onsdagens samrådsmöte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!