Planeringen av Norrbotniabanan fortsätter. Järnvägskorridoren är sedan tidigare fastslagen och förra onsdagen höll Trafikverket öppet hus om dragningen i centrala Piteå för att visa de olika alternativen och ta emot synpunkter.
Den åtta kilometer långa sträckan från Munksund mot Öjebyn är uppdelad och nu utreds fem alternativ längs den södra sträckningen och fyra alternativ längs den norra.
Trafikverket förordar mittenalternativet i den södra delen (linjerna gul, lila och blå på bilden). Pär Fleuron, projektledare på Trafikverket, säger att det är mest fördelaktigt.
– Vi ser att de linjerna ger minst intrång i förhållande till att vi kan få till en funktionell järnväg och även då hyfsade markförhållanden. Det är de huvudalternativen vi ser att vi kommer att gå vidare med, något av dem, säger han.
De alternativen påverkar bland annat en del av Pitholm, linjerna passerar vid korsningen Lillåkersvägen och Södra Pitholmsvägen. Sedan passerar järnvägen Havsbadsvägen ungefär vid Ringiusviken för att sedan följa Timmerleden förbi industriområdet på Verkstadsgatan och vidare förbi mellan Timmerleden och Strömsborg in mot Sörfjärden.
– Vi ser inte att det är jättemånga hus som berörs i de områdena. Det är ett antal och det är alltid jättetråkigt men det är inte jättemånga bostadsfastigheter som berörs direkt av järnvägen, men av buller så det kommer man behöva åtgärda, säger Pär Fleuron.
Han lyfter också att i mittenalternativet kan de få till anslutningarna till industrierna på ett bättre sätt än om järnvägen exempelvis dras nära Havsbadsvägen. Närmare Havsbadsvägen blir också ett större intrång i bostadsområdet enligt honom.
I den norra delen är korridoren smalare.
– Där har vi redan smalnat av sträckningen och det är de här vi ser som de mest rimliga alternativen att bygga, säger projektledaren.
I höst är planen att det ska finnas en besluten linje.
Trafikverket startar också upp en broutredning.
– Det är mycket frågor kring Pitsund och vilken brotyp vi ska ha där, det kommer vi att börja med direkt nu, säger Fleuron.
Hur långt bort är det innan man kommer till ett beslut där?
– Det är svårt att svara på. Det beror på hur det går med dialogen med övriga aktörer som använder farleden och vad vi kan lägga för seglingsfri höjd eller om det blir en öppningsbar bro. Men tanken är att linjen genom hela Piteå kommun ska vara beslutad under 2026, säger han.
Planen är att byggstarten ska ske år 2032.