Rapport pekade på brister – elva år innan dödsolyckan

Smurfit Kappa visste om riskerna med den oskyddade plankorsningen elva år före dödsolyckan. I en rapport om trafiksituationen föreslogs bland annat varningssignaler och bommar. "Det är sorglig läsning", säger målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Simu.

Redan 2008 föreslog LTU-studenter förbättrad skyltning samt varningssignaler och/eller bommar vid korsningen på Smurfit Kappas fabriksområde där dödsolyckan inträffade. (Arkivbild)

Redan 2008 föreslog LTU-studenter förbättrad skyltning samt varningssignaler och/eller bommar vid korsningen på Smurfit Kappas fabriksområde där dödsolyckan inträffade. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2022-02-01 19:30

I veckan har även målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Simu överklagat domen mot Smurfit Kappa och Green Cargo till hovrätten. Familjen ansluter sig till åklagarens överklagande och en stor del i den är en LTU-rapport från hösten 2008, som Sveriges Radio Norrbotten var först att berätta om, som pekade ut en rad förslag på säkerhetshöjande åtgärder – elva år före dödsolyckan.

– Det var blandade känslor för målsägandena att få kännedom om den här rapporten. Det bekräftar lite den känslan de har haft, att det här var ett onödigt dödsfall. Det är det som är deras motivation, att ingen ska behöva gå igenom det som de har gått igenom, säger Karoliina Ikonen Simu.

De tre studenterna som skrivit rapporten lyfter fram att det har hänt olyckor i trafiken och det även i fortsättningen är risk för att olyckor i trafiken sker om inte åtgärder vidtas. De föreslår att järnvägen genom området markeras tydligt med uppmärksamhetshöjande åtgärder såsom ökad belysning, uppmärksamhetshöjande åtgärder i korsningar, förbättrad skyltning samt varningssignaler och/eller bommar.

– Det är sorglig läsning på det sättet att det är en rapport som är beställd av Smurfit Kappa. Det här ger väldigt tydliga signaler om att de har vetat om det här. De har själva beställt det här, men trots det så händer det här, säger Karoliina Ikonen Simu.

undefined
Målsägandebiträde Karoliina Ikonen Simu och åklagaren Christer B Jarlås har överklagat domen. "Det är så synd att det var ett dödsfall som krävdes för att de skulle göra de här ändringarna och inte den här rapporten för tio år sedan, säger Ikonen Simu. (Arkivbild)

Hon tycker att det är ett kvitto på att företagen har gjort det som krävs snarare än allt de kan.

– De har hållit sig till en miniminivå. Vi har tyvärr sett att miniminivån inte räcker på det här arbetsstället. Det är egentligen det som den här rapporten beskriver.

Åklagaren Christer B Jarlås tycker att rapporten visar att problemen har funnits i många år och utesluter inte att tingsrätten hade tänkt annorlunda kring talan om företagsbot mot bolagen om domstolen hade tagit del av rapporten.

– De hade i alla fall inte kunnat skriva som de gjorde i domen. Tingsrätten återger i stort sett ordagrant vad Green Cargos ombud sa. I vissa delar stämmer inte det med verkligheten. Det fanns problem och de var kända långt före det här, säger han.

Karoliina Ikonen Simu tror att rapporten kan göra skillnad i hovrätten.

– Så länge vi får upp målet så är det min övertygelse att det här kommer att göra skillnad. Det här visar att Smurfit Kappa måste ha känt till det. Men också att Green Cargo, om de inte har känt till det, i vart fall skulle ha kommit till de här slutsatserna om de verkligen har utrett det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!