Ombudet om åklagaren: "Anmärkningsvärt"

Bolagen grottade ner sig i lagen och hänvisade till den ena paragrafen efter den andra. Lastbilschaufförens försvarare ville ogilla åtalet och kallade sin klient för offer. "Han hade kunnat förolyckas", säger Johan Engström.

Anders Lorentzon och Cecilia Kindgren-Bengtsson försvarade Smurfit Kappa respektive Green Cargo. Lorentzon konstaterade att det är ett mål med bara förlorare.

Anders Lorentzon och Cecilia Kindgren-Bengtsson försvarade Smurfit Kappa respektive Green Cargo. Lorentzon konstaterade att det är ett mål med bara förlorare.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2021-11-19 12:31

Åklagaren hävdar att Smurfit Kappa och Green Cargo gömmer sig bakom generella regelverk och bara gör det som krävs för att uppfylla kraven – inte allt de kan för att öka säkerheten.

Bolagens ombud försvarade sig genom att hänvisa till just regelverken. Trafikverkets bestämmelser, arbetsmiljölagen och brottsbalken.

– Det krävs att bolaget inte har gjort vad som skäligen krävs eller att brottet har begåtts av en person med särskilt ansvar, säger Cecilia Kindgren-Bengtsson, ombud för Green Cargo.

Hon tycker dessutom att åklagarens sätt att bedriva förundersökningen har varit anmärkningsvärt.

– Att inte förhöra någon företrädare för Green Cargo är anmärkningsvärt, säger hon och berättar att åklagaren svarat att det inte skulle bidra något till utredningen.

Hon konstaterade även att hela branschen är intresserade av avgörandet i det här målet.

Smurfit Kappas ombud Anders Lorentzon konstaterade att det är väldigt enkelt att vara efterklok – men att det är inte det tingsrätten ska pröva.

Lorentzon hävdar att Smurfit Kappa har tänkt på säkerheten i korsningen.

– Innan olyckan inträffade skedde ett aktsamt arbete. För att det ska bli en oaktsamhet måste bolaget ha fått till sig indikationer på risker, konstaterade han.

undefined
Johan Engström, lastbilschaufförens försvarare, tycker att åtalet mot hans klient ska ogillas.

Lastbilschaufförens försvarade Johan Engström tycker dock att det faktum att Smurfit Kappa har satt upp stoppskyltar, vägbommar samt ljud- och ljussignaler vid sina plankorsningar efter olyckan är ett erkännande att säkerheten inte vad nog bra vid olyckan.

– Även min klient är ett offer. Han hade kunnat förolyckas. Han måste leva med det här hela sitt liv. Det är ingenting som han någonsin kommer att glömma, säger Johan Engström.

Försvararen tycker att Arbetsmiljöverket har gjort en stor utredning som visar att hans klient är en ansvarsfull chaufför. Han rörde även signalgivarens perspektiv vid sitt slutanförande.

– Det är en känslig fråga, men den måste ställas. Han måste ha sett tåget. Det tar ungefär tre sekunder från att hjulen är på rälsen till att lastbilen välter. Varför hoppar han inte av tåget? Vi vet inte, vi kommer inte få svar på det, men man funderar, säger Johan Engström.

Hans klient ska frias, yrkar han.

– Han hade inte kunnat göra något annorlunda. Det är inte fråga om någon oaktsamhet. Jag menar att åtalet bör ogillas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!