Brännskadades i ångbastun – anmälde hotellet till ARN

Besöket på Hotell Lapplands spaavdelning slutade abrupt med en allvarlig brännskada. Efter lång väntan på kompensation har Jenny Westerberg anmält hotellet till ARN.

Jenny Westerberg, Piteå, fick i september en svår brännskada på vaden efter att ha bränt sig i ångbastun på Hotell Lappland i Lycksele.

Jenny Westerberg, Piteå, fick i september en svår brännskada på vaden efter att ha bränt sig i ångbastun på Hotell Lappland i Lycksele.

Foto: Montage

Piteå2022-12-02 09:53

Det var den 3 september som Jenny Westerberg från Piteå tillsammans med sin man tog in på Hotell Lappland i Lycksele. Under helgen invigde hotellet sin nya spaavdelning och paret hade bokat ett besök som fick ett abrupt slut när Jenny fick en svår brännskada i bastun.

– Jag gick in i ångbastun och när jag skulle sätta mig ned fanns där ett utblås som jag brände mig rejält på och gav mig en stor brännskada på smalbenet.

Efter händelsen försökte Jenny Westerberg få tag i hotellchefen Katarina Lindahl. När hon till slut fick kontakt fick hon veta att det skulle ha funnits ett skydd för utblåset som inte monterats.

– De har erkänt en miss i säkerheten, att rören skulle ha täckts för men att det inte gjorts. För mig blev det riktigt allvarligt, jag kunde ju inte gå för jag hade så svåra smärtor. Jag blev lovad ersättning för hotellvistelsen, förlorad arbetsinkomst, vårdkostnader och personliga utlägg eftersom jag varit tvungen att köpa väldigt mycket för att lägga om såret, men det händer ingenting, berättar Jenny Westerberg som är besviken på hur hon blivit bemött.

– Sista gången jag pratade med hotellchefen i telefon så sade att hon inte hade någon täckning och lade på, sedan hörde hon inte av sig igen och svarar inte heller när jag försöker nå henne. Det var droppen för mig. De har inte alls tillmötesgått mig på något sätt, därför bestämde jag mig för att anmäla händelsen till ARN, säger hon.

När vi når hotellchef Katarina Lindahl beklagar hon att Jenny Westerberg fått vänta på återkoppling. Hon berättar att de järnrör som stack ut borde ha varit täckta inför invigningen.

– Det är jättetråkigt men det har trillat mellan stolarna. Det är beklagligt, jag är jätteledsen för det. Nu hoppas jag att jag kommer i kontakt med henne under dagen så vi får rätsida på det som varit.

Varför har det tagit så lång tid, att hon till slut anmälde till ARN?

– Jag har inte tagit del av anmälan än, men det har varit på min to-do-list att kontakta Jenny. Det har tyvärr varit mycket annat som kommit emellan och jag är ledsen över att hon blivit så drabbad men jag ska göra allt jag kan för att få ordning på detta.

Hur kompenseras hon?

– Jag har i dag lämnat över till vårt försäkringsbolag som hjälper oss med detta så hon får ersättning för alla utlägg. I övrigt får jag komma överens med henne om eventuell annan kompensation.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!