P4 Norrbotten var först att berätta att hovrätten för övre Norrland på tisdagen meddelade att den friande domen ska prövas på nytt. Det handlar alltså om den tragiska olyckan då en radioloksoperatör omkom när tåget som han befann sig på krockade med en lastbil på Smurfit Kappas fabriksområde.
I tingsrätten friades såväl Green Cargo som Smurfit Kappa och lastbilschauffören. I efterhand visade det sig att det fanns en LTU-rapport beställd av Smurfit Kappa 2008, som påvisade riskerna med den oskyddade plankorsningen elva år före dödsolyckan. I rapporten om trafiksituationen föreslogs bland annat varningssignaler och bommar. Men så blev aldrig fallet.
Nu överklagar såväl åklagaren som målsägandebiträdet den friande domen beträffande Smurfit Kappa och Green Cargo eventuella skuld. Däremot inte gällande lastbilschauffören.
Åklagaren Christer B Jarlås har sagt att rapporten visar att problemen har funnits i många år och han utesluter inte att tingsrätten hade tänkt annorlunda kring talan om företagsbot mot bolagen om domstolen hade tagit del av rapporten.
"De hade i alla fall inte kunnat skriva som de gjorde i domen. Tingsrätten återger i stort sett ordagrant vad Green Cargos ombud sa. I vissa delar stämmer inte det med verkligheten" har han tidigare sagt till PT.
Även den omkomne mannens familj har via målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Simu överklagat domen. Hon har kallat rapporten för "sorglig läsning".