Digital tjänst ska stärka innovationskraften i Norr- och Västerbotten

Inkubatorn Go Business etablerar nu en digital tjänst för att kunna stärka innovationskraften i Norr- och Västerbotten. Ett flertal kommuner i Norrbotten och i norra Västerbotten har meddelat att de gärna vill ha ett digitalt stöd och Skellefteå kommun är också intresserade av att etablera ytterligare en fysisk inkubator.

Marcus Olsson, affärscoach Go Business, Helena Karlberg, vd Piteå Science Park och Camilla Neidemann, affärscoach Go Business

Marcus Olsson, affärscoach Go Business, Helena Karlberg, vd Piteå Science Park och Camilla Neidemann, affärscoach Go Business

Foto: Go Business

Piteå2018-09-04 16:37
undefined
Marcus Olsson, affärscoach Go Business, Helena Karlberg, vd Piteå Science Park och Camilla Neidemann, affärscoach Go Business

Piteå Science Park driver för närvarande fasta inkubatorer genom Go Business i Piteå och Luleå. Här erbjuds stöd till nya företagare med tjänsteidéer. Sedan starten 2008 har mer än 170 entreprenörer startat företag genom Go Business.

– Vi vill nu kunna erbjuda ett platsoberoende stöd och vidareutveckla våra metoder att även fungera på distans, säger i ett pressmeddelande Marcus Olsson, innovationsledare vid Piteå Science Park och affärscoach hos Go Business i Piteå.

Under våren har Piteå Science Park genomfört en förstudie i samarbete med utvecklingsbolaget Ávki i Gällivare och RISE Interactive i Piteå. Målet har varit att undersöka om det finns intresse för en digital inkubator och vilken typ av stöd och hjälp nya företagare i regionen behöver och efterfrågar. Resultatet är tydligt.

– De som bor på andra orter har samma behov av att bygga nätverk och etablera kontakt med andra entreprenörer och många har varken tid, råd eller möjlighet att åka långt för att få stöd och utbildning, berättar Marcus Olsson som varit projektledare i förstudien.

I förstudien har dialog förts med företrädare för kommuner och regionala utvecklingsbolag samt andra aktörer som jobbar på liknande sätt. RISE Interactive har även identifierat en möjlig digital strategi.

– Vi har fått många värdefulla tips som vi tar med oss när vi nu ansöker om ett nytt projekt där vi vill testa en digital metod i skarpt läge. Kopplingen mellan en digital inkubator och våra fasta siter är en styrka och en förutsättning. De kommer att fungera som en bas för de digitala tjänsterna, säger Marcus Olsson.

Förstudien har finansierats av Längmanska Företagarfonden, Sparbanken Nord och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!