Den 5 maj skrev Anna Karlsson i ett mejl till framtidsfullmaktshavarna att banken inte längre accepterar att systern och hennes make via framtidsfullmakten sköter broderns behov av ekonomisk karaktär som behövs för hans dagliga livsföring.
Med tillägget att banken inte ogiltigförklarat framtidsfullmakten när det gäller andra delar som inte berör bankärenden.
När banken tagit del av tingsrättens dom skriver Anna Karlsson den 31 maj att "Vår tolkning är att tingsrätten inte tagit ställning i sakfrågan och i och med att ärendet är återförvisat till överförmyndarnämnden för fortsatt handläggning kvarstår tillsvidare vårt beslut om att inte acceptera framtidsfullmakten för XX ekonomiska angelägenheter i Sparbanken Nord".
Men överförmyndarnämnden har bara begränsat framtidsfullmakten, inte inskränkt makarnas rätt att använda fullmakten för att säkra broderns dagliga livsföring som att betala räkningar och så vidare. Men banken går alltså längre än så. Varför vill inte Anna Karlsson svara på.
Makarna har vänt sig till Konsumenternas.se, som är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Organisationens jurist Olivia Kanehorn skriver den 2 juni:
"Jag har läst igenom tingsrättens beslut idag och håller med er om att det är ytterst märkligt och upprörande att banken fortfarande inte godtar framtidsfullmakten".
Anna Karlsson har också skrivit att "Banken kommer att vara behjälplig med att hitta lösningar för de ekonomiska behov XX har i sin dagliga livsföring".
Det gör banken genom att uppmana anhöriga (oklart vem eller vilka) att ansöka om anhörig behörighet. Men i lagtexten står det att behörigheten för en anhörig gäller inte om det redan finns en framtidsfullmaktshavare.
Bryter inte banken mot lagen?
– Jag kan inte kommentera ett enskilt ärende, men lagstiftningen är ett ramverk och framtidsfullmakter kan vara olika utformade, säger Anna Karlsson och skickar sedan ett skriftligt yttrande av generell karaktär som lyder:
"I bankens tolkning av framtidsfullmakter måste banken väga in samtliga omständigheter i ett enskilt ärende. I vissa fall uppstår speciella omständigheter som banken måste ta särskild hänsyn till. I det fall fullmaktsgivaren är vår kund är det vårt främsta ansvar att säkerställa att dennes ekonomiska angelägenheter i banken blir omhändertagna."