Allvarliga brister hos Pite havsbads restauranger

Smuts, trasiga kylutrymmen och bristande rengöringsrutiner. Tre restauranger på Pite havsbad får nu förelägganden av kommunen som ser en risk för människors hälsa.

Trapper taco & bar är en av de restauranger som uppvisat allvarliga brister vid två separata inspektioner.

Trapper taco & bar är en av de restauranger som uppvisat allvarliga brister vid två separata inspektioner.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2020-07-31 12:18

Den 7 juli utförde kommunen ett flertal livsmedelskontroller av Pite havsbads restauranger. Brister gällande livsmedelshantering, hygien och kontrollrutiner upptäcktes på Skeppet, Beyond Burgers och Trapper taco & bar. Bristande hantering av allergener såsom nötter, sällan rengjorda mjukglassmaskiner och otillräckliga kylrutiner återfanns på Beyond Burgers. På Trapper beskrivs utrustningen som smutsig och kylarna för varma. På Skeppet höll kylarna för hög temperatur, och användes trots detta för att förvara och förbereda livsmedel för matlagning, bland annat räkröra och ost.

Trots kommunens åtgärdskrav underlät man att åtgärda bristerna, och vid uppföljande inspektioner den 21 juli kvarstod många problem. Trappers lokaler och utrustning beskrivs som "mycket smutsig". En läckande sopsäck återfanns i köket. Verksamheten ansågs enligt kommunens inspektörer brista i hygien, temperaturmätning, avfallshantering, underhåll av lokal och utrustning samt belysning. Även på Skeppet och Beyond Burgers kvarstod problem som ej åtgärdats. Samtliga tre restauranger har fått förelägganden, med hot om vite om bristerna inte åtgärdas. Åsa Wikman, miljö- och hälsoskyddschef på Piteå kommun, berättar att problemen är allvarliga.

– Dessa saker tar vi upp för att det finns en risk för människors hälsa. Annars hade vi inte behövt göra ett föreläggande. Däremot är det inte såpass allvarligt att vi behövt stänga restaurangerna.

Kristofer Lundström, vd på Pite havsbad, tycker att det inträffade är beklagligt, och säger att man nu ser över sina rutiner.

– Vi har pratat om detta, och vi har också informerat personalen. Vi ser allvarligt på detta, och vi måste bli bättre på att sköta dessa rutiner. I huvudsak är det dokumentationen som saknas, och det måste vi bli bättre på. Det här är frågor vi jobbar med dagligen.

– Detta har att göra med den mänskliga faktorn. Det är sommar och högsäsong. Besöker man oss i oktober är detta aldrig ett problem, men under sommaren är det många människor här och det händer att viss dokumentation missas.

Att restaurangerna skulle utgöra en hälsofara håller han inte med om.

– Det har inte varit några problem med människors hälsa. När kontrollen gjordes var det en soppåse som skulle slängas i en container men som någon i personalen glömt. Det är så klart hemskt olyckligt, men sådant händer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!