Åklagaren kritisk mot bolagen: "De gömmer sig"

Det finns inga hinder för att göra en arbetsplats så säker som möjligt, konstaterar Christer B Jarlås. Han gick hårt åt Green Cargo och Smurfit Kappa i sitt slutanförande. "De gömmer sig bakom generella regelverk", säger åklagaren.

Christer B Jarlås och Karoliina Ikonen Huhtanen gick hårt åt Smurfit Kappa och Green Cargo i sina slutanföranden. De var även överens om lastbilschaufförens ansvar i dödsolyckan.

Christer B Jarlås och Karoliina Ikonen Huhtanen gick hårt åt Smurfit Kappa och Green Cargo i sina slutanföranden. De var även överens om lastbilschaufförens ansvar i dödsolyckan.

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2021-11-19 12:30

Efter tre vittnesförhör med företrädare för Green Cargo och Smurfit Kappa var åklagaren Christer B Jarlås först ut med sitt slutanförande under den sista rättegångsdagen. Han gick hårt åt bolagen och hävdade att de gömmer sig bakom generella reglerverk. Han tycker att bolagen bara gör minimum.

– Det finns inga regler som hindrar en arbetsgivare från att göra sin arbetsplats så säker som möjligt. Det har tyvärr låtit så i veckan. Det vi har avhandlat är att en man inte kom hem från sitt arbete. Ett arbete han kunde och hade utfört många gånger. Ingen ska behöva dö när man utför sitt arbete, säger han.

Målsägandebiträdet Karoliina Ikonen Huhtanen var inne på samma linje.

– Green Cargo pratar svepande om hur de arbetar med arbetsmiljö och hänvisar till långa dokument. När vi ställer specifika frågor om det här tåget och den här platsen kan de inte svara alls. Det tyder på att arbetsmiljöarbetet inte är specifikt. Då kan man inte heller identifiera specifika risker, säger hon.

undefined
Att Smurfit Kappa har valt att sätta upp stoppskyltar och vägbommar efter olyckan är ett tecken på att de insett riskerna, hävdades i rätten.

Hon har yrkat att den omkomne mannens fru och två barn ska få ett skadestånd på 60 000 kronor var.

– 60 000 kronor är ingen stor summa och det absolut viktigaste för familjen är inte pengarna, utan upprättelse, säger hon.

Hon la även ett stort ansvar på chauffören under sitt slutanförande.

– Sikten var inte exakt så dålig som han hävdar. Även om det var så, så är det ingenting som friar han från ansvar. Det ställs högre krav på chauffören då. Han hade kunnat tända helljusen. Han kunde ha stannat. Så långt sträcker sig ansvaret, säger Karoliina Ikonen Huhtanen.

Åklagaren höll med.

– Kraven på uppmärksamhet för den som kör ett stort fordon där många människor rör sig är mycket höga. Sammanstötningen är det som vållar mannens död. Jag anser att brottet är att betrakta som grovt, säger Christer B Jarlås.

undefined
"Tåget är egentligen bara en vägg av svart och rost som kommer ut från skogen", hävdar åklagaren. I tisdags tittade rätten på olycksplatsen och såg den mörka bakgrunden bortanför spåret där tåget kom.

Han hävdar även att Smurfit Kappa är de enda som kan påverka plankorsningen.

– De enda som kan vidta åtgärder. De borde ha insett riskerna med svårigheterna att se tåget under dygnets mörka timmar. Vi har sett att lastbilens strålkastare inte träffar tåget när den svänger. Halvljusen når inte fram. Det innebär att varselkläderna inte fyller sin funktion, säger åklagaren.

Domen meddelas den 17 december klockan 14.00.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!