– Vi ser också att barn som är i kulturskolan och spelar instrument, utövar dans eller något annat har en fördel i det övriga skolarbetet. Det är inte den viktigaste biten, men vi kanske också måste börja titta på det, tillägger hon.
Kulturskolan i Piteå ligger under utbildningsförvaltningen. Enligt Kristina Enqvist så lägger kulturskolan i Piteå sina scheman i samråd med skolornas klasslärare.
– Vi försöker också i samråd med respektive skola se till så att vi kan ha rullande scheman för att inte belasta samma ämne för eleverna.
Rätt till två instrument
Kulturskolans lärare i Piteå åker runt och undervisar på alla skolor i kommunen. De har också lektioner i musikklasser där varje elev har rätt att spela två instrument.
– Kulturskolans del i det upplägget är att våra musiklärare undervisar eleverna i deras huvudinstrument, både enskilt och i grupp, säger hon och fortsätter:
– Efter musikklassen går många av våra elever vidare till estetmusik. Elever med stort musikintresse som väljer andra gymnasielinjer kan söka vår fördjupningslinje på sitt instrument och då får man även teori och ensemblespel.
Hur ser du på Skellefteå kommuns vägval?
– Personligen förstår jag inte målbilden. Som jag ser det är kulturskolan en länk till det fria musiklivet och det ska man vara rädd om. Man kan säga såhär: Presenterar du aldrig en bok för ett barn, så inte kommer de att börja fråga efter ett bibliotek heller.
Hon befarar också att det kan få konsekvenser på sikt i form av färre unga som utvecklar sin musikaliska ådra.
– Vi ser att det kommer väldigt duktiga elever från kulturskolan i Skellefteå hit till Musikhögskolan och Framnäs, frågan är hur det kommer att se ut framöver.
Viktigt med valmöjlighet
Hon talar också om kulturens kraft och poängterar vikten av valfrihet, inte minst för barn och unga.
– Deras egna uttryck i kulturen är oerhört viktigt att främja och vi måste se till så att de kan få utöva det, oavsett nivå. Det är ett sätt att uttrycka sig och rätten till uttryck är viktigt och den rätten ska vara fri i en demokrati. Om jag tar ett exempel, i totalitära stater så är de första man fängslar musiker, författare och teatermänniskor …
Enligt Kristina Enqvist kan olika former av kultur även bana väg för att slussa in nysvenskar i samhället.
Den generella lärarbristen märks även i Piteå, som också har köer.
– Men vi tycker inte att vi kan kräva att lärare börjar arbeta innan skolstart på morgnarna och tar resten av eleverna kvällstid. De har ju också ett liv. För musiklärarna är det också viktigt att känna att de är en del av lärarteamet på skolan. Sedan anser jag att vi ska vara rädda om de här kulturbärarna, och då menar jag våra musiklärare.
Bredd och spets
Hon anser också att det är märkligt att mäta kultur och dans i hur många elever som går vidare.
– Jag menar att bredden är beroende av spetsen och vice versa. Det positiva är att barn och unga får uttrycka sig och att de får sammanhang med olika intressen. Det är extra viktigt i dag när barnen inte mår bra och av kultur, exempelvis musik och dans, så mår man bra. Så är det bara.
Elice Ökvist, områdeschef vid utbildningsförvaltningen, Piteå kommun, bekräftar att eleverna fortsatt får spela instrument på lektionstid. Det hon menar är den frivilliga delen inom kulturskolan.
– Vi har inte förändrat något för eleverna i Piteå kommun, säger hon.