Region Norrbotten har gett division nära och division psykiatri i uppdrag att arbeta med omhändertagande vid psykisk ohälsa. De som leder piloten är södra Norrbottens regionsdrivna hälsocentraler, det vill säga Piteås, Hortlax, Hällans, Älvsbyns, Arvidsjaurs och Arjeplogs hälsocentraler tillsammans med Boden.
– Arbetssättet innebär fokus på patientens behov istället för organisatoriska förutsättningar, säger Christina Vikström, lokal projektledare för södra Norrbottens pilotprojekt.
Uppdraget i sig går ut på att föreslå ett gemensamt arbetssätt som hela region Norrbotten kan anamma i primärvården, som ska vara ingången för de individer som har eller upplever en lätt till måttlig psykisk ohälsa.
– Primärvården är en av huvudaktörerna i egenskap av vårdnivå som alla människor med psykisk ohälsa enkelt och remissfritt kan söka sig till. Därför känns det här arbetssättet prioriterat.
Det ska även fokuseras på att förbättra samverkan med övriga aktörer som exempelvis specialistpsykiatrin och patientorganisationerna. För att nå dit har man bland annat bildat en tvärprofessionell arbetsgrupp med representanter från de olika orterna och nyrekryterat.
– Som en del i arbetet har det anställts en specialistsjuksköterska inom psykiatri som i dag har uppdraget att utveckla och etablera evidensbaserade arbetssätt tillsammans med Älvsbyns, Arvidsjaurs och Arjeplogs hälsocentraler.
Vid Arvidsjaurs hälsocentral har en kurator anställts och till det psykosociala teamet har man rekryterat ytterligare en psykolog som ska arbeta för de sex hälsocentralerna.
– Utmaningen med en ökad psykisk ohälsa berör hela samhället och det kräver att vi vässar våra insatser.
För arbetsgruppen är det fortsatta arbetet inriktat på att säkerställa en hög tillgänglighet för en första bedömning antingen digitalt eller fysiskt.
– Vi har exempelvis jobbat med tillgängligheten i form av att erbjuda ett knappval på telefon som gör att man kommer till en person som har specialistkunskaper. Vi ska ha 100 procent tillgänglighet till medicinsk bedömning, det vill säga att vi tar emot alla inkommande samtal samma dag, säger Vikström och fortsätter:
– Det ska inte ta lång tid att få rätt insats. Bästa tillgängliga behandling ska erbjudas oavsett var man bor i länet eller var man är listad.