Det var i maj för knappt ett och ett halvt år sedan som de två renkalvarna blev rikskända. De hade då stötts bort av sina mammor och allt pekade på att de skulle gå ett mycket tragiskt öde till mötes.
Men så klev djurälskaren Anna-Lena Kaati in och lät kalvarna flytta in i familjens hus.
– Till en början skulle de ju matas med nappflaska var tredje timme. Blöjor fick de ha för att kunna vara inomhus. Så det var ganska hektiskt, säger hon leende.
Sedan dess har kalvarna vuxit sig stora att blöjorna kunnat kastas och renarna kunnat ”flytta hemifrån”. Fast inte längre än till den intilliggande renhagen där familjens övriga djur strövar.
– Men de gillar att vara med. Så när vi är ute är de jämt bredvid, säger Anna-Lena som nyligen la ut en film på Instagram där man ser hur kalvarna på det mest bedårande sätt ”hjälper till” att vika ihop en presenning:
– Jo, de tyckte det var skoj när det prasslade, säger Anna-Lena och skrattar.
Men nu kan alltså de två ”kändisrenarna” komma att bli med i modetidningen Vogue. I fredags deltog nämligen de och Anna-Lena på slåttermyren Vasikkavuoma utanför Pajala under ett event vid en pressresa som arrangerats av det stora klädföretaget Acne Studios.
– Jag vet ju inte vad som kommer att publiceras, men på plats fanns ett 15-tal utländska journalister, bloggare och tik-tokare. Bland annat från Vogue. Så det blev många bilder och selfies med renarna. De som var där lever ett helt annat liv än oss. En del av dem har miljontals följare. Men de var ödmjuka och trevliga. Så det var roligt, säger Anna-Lena.
Att resan hade förlagts till just Tornedalen beror enligt henne på att klädföretaget har ett samarbete med Kero skor. Andra företag på plats var Huuva Hideaway och Erica Huuva design.
Hur tog då renarna all uppmärksamhet?
– De är så vana vid folk, så de verkar mest tycka att det är roligt när det händer något, säger Anna-Lena.
I kombination med rennäringen tar hon själv emot besökare på den egna gården där hon driver en gårdsbutik med lokala skinnprodukter, hantverk, matporslin med renar och en massa annat. Det har enligt Anna-Lena fått ett uppsving med Násti och Mánnu:
– Många har hört talas om dem och vill gärna se dem. Just nu är det lågsäsong. Men från och med december är flera turistgrupper per dag inbokade genom ett samarbete med hotellet.