Förbättringen av väg 774 rullar på och redan finns två kilometer som är nästan klara.
Vägbyggarna jobbar sig från korsningen med Burträskvägen och mot Östra Falmark. Just nu är de mitt mellan, och de två arbetslagen arbetar med några hundra meters avstånd från varandra.
De rustar upp en vägbana i taget, och trafikljus reglerar trafiken på den andra banan.
– Det skulle bli för lång sträcka för ett trafikljus, därför har vi två reglerade områden och där mellan finns ett mötesområde där eventuella köer kan stå, förklarar platschef Jonas Bagge.
Nu är det dock inga direkta köer.
– De flesta som ska med flyget verkar ha tagit till sig budskapet att man ska köra runt via Bureå och Sjöbotten. Det är nog mest lokalborna som kör här.
Vägarbetet började 12 juni och har sedan pågått utan semesteruppehåll. Asfalten har frästs bort och ligger i högar på asfaltverket i Skellefteå i väntan på att återanvändas.
För tillfället finns sex grävmaskiner, en traktor, en dumper och sex lastbilar i arbete, och totalt sysselsätts 15-20 personer. Cirka hälften kommer från Finland där huvudentreprenören Sundström AB OY har sitt säte.
Övriga maskiner med förare är upphandlade av Bilfrakt i Skellefteå och MT AB i Robertsfors.
– Det här är andra gången vi gör ett uppdrag i Sverige, vi gör en strategisk satsning på den svenska marknaden, säger Jonas Bagge.
Personalen arbetar fyradagarsvecka och sedan tar finländarna flyget hem. De bor i städerna rakt över Bottenviken, och det är enklast att anlita ett privatplan för transporten.
– På två timmar åker jag från dörr till dörr.
Från augusti kommer det att vara ytterligare några maskiner i arbete, och mot slutet av september är årets etapp körbar. Då har man jobbat sig fram till bron över Bureälven i Östra Falmark, och lagt det första lagret asfalt på den fem kilometer långa sträckan.
Det ska målas tillfälliga linjer på vägen, eftersom ny asfalt är så svart.
Ny vägbelysning ska också monteras, men är inte helt klar förrän nästa år.
– Nästa sommar asfalterar vi det sista lagret och slutputsar. Då ska vi även gräva och slutföra de sista tre kilometerna, det är från älven och till strax söder om infarten till flygplatsen.
Trafikverket har beställt olika nivå på åtgärderna, beroende på vägens skick.
– På vissa ställen gör vi blockrensning, det innebär att vi gräver om hela vägbanan och tar bort stora stenar. Då gräver vi till 1,6 eller 1,2 meters djup. Det finns också ställen som anses så bra att vi bara lägger om de översta lagren, säger Jonas.
Det är i princip bara stenar, ris och annan växtlighet som fraktas bort – allt annat återanvänds. Det körs också ditt mycket nytt material eftersom vägbanken ska breddas med en halvmeter, och på de flesta ställen höjs den också några decimeter. Då används stenkross från Rönnbäcken, någon mil bort.
Att vägbanken görs bredare har med hållfasthet att göra. Asfalterad bredd blir dock samma som förr; 6,5 meter.
Samtliga grävmaskiner har ett avancerat GPS-system så att maskinisten kan se hur djupt hen gräver. På så vis kan maskinen säga till när skopan kommit ner till rätt djup, och man slipper gräva onödigt mycket. Precisionen är plus/minus två centimeter.
– Då slipper vi ha mätpersonal som går omkring med GPS-pinne som man hade förr.
Vägarbetet kostar 70 miljoner och betalas av statliga Trafikverket.