Bybor i Östra Falmark hoppas på flyttad väg

Skellefteå kommun driver nu kravet om en helt ny väg till flygplatsen. Den skulle gå via den planskilda E4-korsningen i Yttervik. Kanske blir det den ultimata lösningen för byn Östra Falmark, där irritationen är stor över omfattande biltrafik i höga farter.

De vill att vägen till flygfältet dras om: Vuxna är från vänster Maria Brännström, Lisa Granlund, Ida Tunebro, Jenny Wikström, Andreas Lundmark, Mikael Nordström, Elenor Nygren.

De vill att vägen till flygfältet dras om: Vuxna är från vänster Maria Brännström, Lisa Granlund, Ida Tunebro, Jenny Wikström, Andreas Lundmark, Mikael Nordström, Elenor Nygren.

Foto: Yvonne Rönngren

Östra Falmark2021-11-26 17:00

Byborna har kämpat för bättre trafiksäkerhet i många år. För 25 år sedan väcktes ett hopp när det gjordes ny bro över Bureälven, och då vinklades väg 774 så att en ny förbifart var möjlig.

– Men sedan hände inget mer. Vi har drivit frågan av och till sedan dess, men man blir så less när inget händer, säger Anette Lindgren. 

Frågan är på tapeten eftersom Trafikverket ska öka bärigheten på vägen så den tål tyngre lastbilar. Den ska därför grävas om, vilket planeras ske 2023. 

Då ska en del smärre förbättringar göras av trafiksäkerheten, men vägen ska ligga kvar där den ligger.

undefined
Här är förslaget om en nydragning i Östra Falmark, 1,5 kilometer ny väg (i grönt).

Under oktober månad fick allmänheten tycka till en sista gång om vägplanen. Flera personer upprepade det gamla kravet om en ny väg utanför byn. Det innebär en 1,5 kilometer lång nybyggnad, som även gör väg 774 lite kortare. 

Då skulle många, men inte alla, bybor slippa genomfartstrafiken. Det förslaget ställde sig även kommunens samhällsbyggnadsnämnd bakom. 

– Att flytta vägen blir mer och mer befogat, säger Mikael Nordström. Nu när Skellefteå ska växa kommer det att bli ännu mer trafik till flygplatsen. 

Främsta problemet är att bilisterna kör fort. Vägen har en högsta tillåtna hastighet på 60 kilometer timmen, men många har bråttom för att hinna till flyget.

– Om det blir en nydragning är det ju bra även för de som ska till flygplatsen. Våra krav borde vara något som alla Skelleftebor instämmer i, tycker Mikael. 

undefined
Byborna står intill väg 774 där de tycker det körs på tok för fort.

Oron för trafiken handlar främst om barnen. Det bor cirka 40 barn i byn som är under 18 år. 

– De har ju inget annat än vägen att färdas på när de ska till kompisar. Det som är så jobbigt med bilisterna är att de inte klarar att vänta i sitt körfält när det är någon på vägen, utan de kör ändå och klämmer ihop två fordon och en gående eller cyklist på den smala vägen. Då blir det på tok för trångt, säger Lisa Granlund.

Byborna drömmer nu om att Östra Falmark kunde vara en helt vanlig by.

– När flygen var inställda under pandemin var det magiskt, så tyst och lugnt, säger Elenor Nygren. 

Hon har bott i byn i tio år och med undantag för pandemin har hon märkt hur trafiken ständigt har ökat.

Men till vägarbetena 2023 ser det inte ut att bli någon ändring. Trafikverkets uppgift är att göra en förstärkning av vägen, och då gör man inga flyttningar. 

– Då måste man ha en konkret beställning, och då blir det en annan typ av utredning, säger projektledare Jens Engberg på trafikverket.

Han säger att det inte gjordes några ändringar i vägplanen efter den senaste granskningen. De cirka tio inläggen som kom in ledde alltså ingen vart. Planen är nu på väg genom den sista processen för att fastställas. 

undefined
Här syns kommunens önskemål till regeringen. Mörklila färg visar det nya stråket till flygfältet via Sundgrundsleden.

Den möjliga lösningen, som förmodligen också skulle vara bäst för byn, är istället kommunens nya planer. En helt ny flygfältsväg har nyligen kommit upp på agendan, avslöjar planeringschef Lars Hedqvist. Det kravet drivs av kommunledningen.

– Vi har gjort en hemställan till regeringen med begäran om utbyggda vägar. Den har fyra punkter: Förbifart E4 i Skellefteå, förbättring av Järnvägsleden, förbättring av Sundgrundsleden samt en ny väg från Yttervik direkt till flygplatsen.

Om samtliga dessa vägprojekt blir av skulle det alltså skapas ett helt nytt stråk för den som är på väg mellan flygplatsen och Northvolt, vilket skulle avlasta Skellefteå centrum. 

– Kommunen har tidigare alltid stöttat en förbidragning i Östra Falmark och vi har haft den på cirka fjärde plats i våra önskelistor, påpekar Lars Hedqvist. 

– Men en hake har varit att ett bygge ansetts väldigt dyrt. Det har varit kostnadsberäknat till 30-40 miljoner och varit svårt att motivera.

– Nu tycker vi att trafikverket satsar smartare om det blir en direkt väg från E4 till flygplatsen. Den skulle ge så många andra fördelar, och för Östra Falmark vore det en väldigt bra lösning, nästan all deras genomfartstrafik skulle då flyttas till nya vägen. 

– Nästa vecka kommer trafikverkets prioritering att avslöjas. Men även om vi inte lyfts då så hoppas vi på regeringens ställningstagande och det kommer till våren, säger Lars Hedqvist. 

Hopp finns alltså om oväntat stora åtgärder, och möjligen snabbare än någon kunde tro. 

Kanske blir Östra Falmark till sist ”en helt vanlig by”.

Trafik på väg 774

Trafik år 2018: 1 370 fordon per dag, i snitt över året.

Trafikverkets beräkning 2040: 1 655 fordon per dag. 

Trafikökningen är beräknad utifrån generella uppräkningstal som används i hela landet. På dessa siffror har man sedan lagt på lite extra eftersom Skellefteå är en expansiv ort.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!