Inlandsbanan och Statkraft inleder samarbete kring vätgasdriven godstrafik

Inlandsbanan och Statkraft ska genomföra ett pilotprojekt för att utreda vätgasdriven godstrafik under 2020 - 2021. Denna satsning kan göra det möjligt med koldioxidfria transporter av tungt gods genom halva Sverige - utan att kontaktledningar måste upprättas.

"Det här är ett mycket viktigt steg för att tillförse transportmöjligheter för alla våra kunder inom den tunga industrin som har mycket höga miljökrav, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

"Det här är ett mycket viktigt steg för att tillförse transportmöjligheter för alla våra kunder inom den tunga industrin som har mycket höga miljökrav, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Foto: Henrik Hedman

Östersund2019-12-17 10:02
undefined
"Det här är ett mycket viktigt steg för att tillförse transportmöjligheter för alla våra kunder inom den tunga industrin som har mycket höga miljökrav, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.

Inlandsbanan och Statkraft har tecknat en avsiktsförklaring om en gemensam satsning på vätgasdriven, tung godstransport. Pilotprojektet handlar om att utreda möjligheten till konvertering av Inlandsbanans dieseldrivna draglok till vätgasdrift. Vid positiva resultat av utredningen kommer man i nästa steg upprätta vätgasproduktion och tillhörande infrastruktur och genomföra tester av vätgasdriven godstrafik på järnväg.

– Det här är ett mycket viktigt steg för att tillförse transportmöjligheter för alla våra kunder inom den tunga industrin som har mycket höga miljökrav, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm i ett pressmeddelande.

Ulf Eriksen, vp för vätgas inom Statkraft, ser fram emot samarbetet.

– Statkraft anser att vätgas från förnyelsebar energi blir helt avgörande för att uppnå koldioxidfria transporter och detta projekt ger intressanta möjligheter i den utvecklingen, kommenterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!