Coolt internationellt besök i Skellefteå

Den här veckan har 19 personer från fem länder i Europa som arbetar inom skola och sociala verksamheter träffats i Skellefteå. Här har de studerat hur man arbetar med hälsofrämjande aktiviteter på olika arbetsplatser. Under torsdagen provade de på vinterbad i Örviken.

Stefan Grösch, koordinator för projektet Winter, testar vinterbad i Örviken.

Stefan Grösch, koordinator för projektet Winter, testar vinterbad i Örviken.

Foto: Lars Westerlund

Örviken2020-01-23 20:00
undefined
Stefan Grösch, koordinator för projektet Winter, testar vinterbad i Örviken.

I Båthuset Örviken råder en uppsluppen stämning där deltagarna i projektet äter lunchen som tillagats av särskolans elever utomhus på en muurikka. Frågan är nu vilka som vågar sig på ett vinterbad. Stefan Grösch, lärare från Limburg an der Lahn i Tyskland, som är koordinator för projektet Winter, har bestämt sig för att testa. Det gäller ju att vara ett gott föredöme för de övriga deltagarna. Han får också med sig sin kollega Mareliese Schottorf och ett flertal av de övriga.

Under ledning av den erfarne vinterbadaren Mattias Sjöstedt går de ner i isvaken och får direktiv om att stanna nere tills de återfått andan. En del följer hans råd men för andra blir köldchocken för svår att hantera och de studsar snabbt upp ur vaken.

undefined
"Det här var helt underbart, vilken buzz man får i kroppen", säger Katharina Rausch.

– Det här var helt underbart, vilken buzz man får i kroppen, säger Katharina Rausch, som också kommer från Tyskland.

De övriga deltagarna kommer från Sverige, Finland, Rumänien och Litauen. Från Sverige är det lärare på Baldergymnasiets barn- och fritidsprogram och skolans elevhälsa som är med i projektet. Projektet Winter handlar om utbyte för att förbättra hälsan och välmåendet hos personalen.

undefined
"Det här samarbetet kan vara ett steg i rätt riktning, genom att vi studerar olika goda exempel", säger Camilla Hunesjö, lärare på Baldergymnasiets barn- och fritidsprogram.

– Vi ser runt om i Europa hur personal inom skola och sociala verksamheter ofta upplever stress och ohälsa. Det märks till exempel genom sjukskrivningar och att allt färre söker sig till dessa yrken. Det här samarbetet kan vara ett steg i rätt riktning, genom att vi studerar olika goda exempel, säger Camilla Hunesjö, lärare på Baldergymnasiets barn- och fritidsprogram.

Detta är den andra studieveckan. Den första genomfördes i Limburg and der Lahn.

– Där träffade vi främst privata arbetsgivare och imponerades av så mycket de kunde erbjuda sina medarbetare när det gäller event av olika slag som hajker i Alperna och liknande saker. Det har ju inte svenska kommuner råd med, berättar Camilla.

Hon inspirerades också av ett system där lärare fick prova på att arbeta på olika skolor för att upptäcka nya lösningar.

undefined
Entusiastiska åskådare till vinterbadet i Örviken.

Det som Stefan Grösch tycker är mest slående med den svenska skolan är den avspända relationen mellan lärare och elever.

– Riktigt så är det inte i Tyskland. Att eleverna serveras fri lunch på skolan är också något som skiljer. Dessutom imponeras vi av de mysiga lärarrummen, säger han.

Något som gruppen diskuterat livligt är rasterna på arbetsplatserna.

– Det är bara i Finland som man har ordentliga raster. Där har vi något att lära, avslutar Stefan Grösch och tar sig sedan ett dopp i isvaken.

undefined
Marian Stilpeanu, från Rumänien på väg till vaken.

Under veckan har deltagarna också bland annat genomfört en workshop där elever berättar om hur de ser på arbetsmiljöns betydelse för dem i framtiden. Man har besökt Skellefteå kommuns aktivitetsbaserade arbetsplats och lyssnat till hur kommunen, Skellefteå Kraft och Utflex förskola i Varuträsk jobbar med personalfrågor och hälsa.

Projektet Winter finansieras genom ERASMUS+, EU:s program för internationellt samarbete och utbyte inom utbildning, ungdom och idrott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!