De har just stämplat in, styrkan vid räddningstjänsten i Skellefteå som ryckte ut på lastbilsolyckan förra torsdagen.
Vid platsen fotade och filmade en grupp privatpersoner. En person sökte till och med rätt vinkel för en selfie vid olycksfordonet. Dagen efter fördömde styrkeledare Mikael Lundgren beteendet på räddningstjänstens egen Facebooksida.
– Inlägget har fått enorm spridning vilket är bra och jag hoppas att budskapet gått fram, säger Mikael Lundgren och kollegorna instämmer.
Läs också: Marcus Melinder: Visa respekt! – så jobbar Norran på en olycksplats
Lina Tjäck har tjänstgjort sedan 2004 och bekräftar att det blivit vanligare att folk fotar och filmar på olycksplatser.
– Det gör mig arg. Det har också hänt att någon av oss fått stå och skyla olycksoffer med en filt för att undvika att personen blir fotad och det känns inte bra.
Hon understryker att just det endast hänt vid enstaka tillfällen, men tillägger:
– Om jag själv var med i en olycka skulle jag inte vilja bli fotad och absolut inte att det lades ut på sociala medier.
Marie Häggström säger:
– Vi är sju personer i vår styrka och om vi ska börja använda våra resurser till att skyla olycksoffer, ja, då är vi helt plötsligt väldigt få.
Lars-Gunnar Ögren påpekar att de personligen inte påverkas av beteendet, men han och övriga i styrkan är eniga: I förlängningen kan det innebära att räddningstjänsten får använda tid och energi på att spärra av olycksplatser i större utsträckning. De pekar också på negativa konsekvenser om digitalt material på olycksoffer hamnar på nätet.
– Det kan ju vara anhöriga som inte vet att det har skett en olycka och får veta det via internet. Vissa händelser blir ju också polisiära saker och privatpersoner tänker inte på det. Vi dokumenterar insatser, men vi jobbar med sekretess och har koll, säger ställföreträdande insatsledare Lars Lundberg.
Han tror ändå inte att det finns något ont uppsåt och tycker de flesta sköter sig bra på olycksplatser.
Lina Tjäck summerar gruppens åsikt:
– Allt handlar om att utgå från sig själv: Hur vill man själv bli bemött om man är med om en olycka?”
Mikael Lundgren lyfter ett annat problem. När räddningstjänsten släpper på trafiken efter en olycka, fotar vissa bilister när de kör förbi.
– Var har de sin uppmärksamhet då, frågar sig Marie Häggström, och inflikar att det kan orsaka fler olyckor.
– Jag tror ändå att folk fotar för att de vill visa och informera, inte för att de vill gotta sig i det som har hänt, inflikar Victor Öhman.
Det finns fler problem kring folks beteende vid trafikolyckor, menar dom. Vissa kör förbi en olycksplats utan att stanna för att larma i efterhand.
– Det är korkat. Det finns personer som dör efter trafikolyckor på grund av ofria luftvägar. Om de fått hjälp tidigare genom att skapa fria luftvägar hade de kunnat räddas, säger Mikael Lundgren.
Varför tror ni vissa kör förbi?
– Fokus på ”jaget”, man vill inte bli inblandad och kanske är rädd för vad man ska möta, men jag vill ändå säga att 95 procent av alla vi möter på olycksplatser beter sig mycket bra, säger han.
I fredags hade Mikael Lundgrens Facebookinläg nåtts av drygt 215 000 personer, nästan 2 600 reaktioner, över 1 500 delningar och 266 kommentarer.
– Många i kommentarerna skyller på media som vill ha läsarbilder men jag tycker det är att förenkla problemet, men jag vill inte heller friskriva media från ansvar.
Vad har ni för råd till de som kommer till en olycksplats?
– Stanna, kolla och larma, säger Victor Öhman och Marie Häggström tillägger, kort och koncist:
– Var schysst.