Nu rullar polisens mobila fartkamera

Skelleftepolisen satsar nu på mobil fartkamera, var som helst kan polisens släpvagn placeras – vad tycker du om detta?

Snart på andra vägar. Polisen inleder på Skelleftehamnsleden, men bland annat Burträskvägen ska också övervakas.

Snart på andra vägar. Polisen inleder på Skelleftehamnsleden, men bland annat Burträskvägen ska också övervakas.

Foto: Snart på andra vägar. Polisen inleder på Skelleftehamnsleden, men bland annat Burträskvägen ska också övervakas.

Olyckor, katastrofer2014-09-30 15:00

Skelleftehamnsleden vid Ursviken vid 11-tiden på måndagen: poliserna Berit Edlund Björkman och Gunnar Österberg, som är chef för trafikpolisen i Skellefteå, startar förberedelserna med att få igång den mobila fartkamera.

Fordonen blåser förbi...

Polisen själv kallar den för ATK-vagnen. ATK är en förkortning för automatisk trafikkontroll. Ansvaret för polisens ATK-verksamhet sker i Kiruna.

Den här blåsiga förmiddagen är det dags för polisen att kolla hur fort fordonen blåser förbi vid en av huvudkorsningarna längs Skelleftehamnsleden.

Hur är upplägget?

– Det här följer ett rullande schema där vi i Norr- och Västerbotten samsas om den här ATK-vagnen. Vi gör den här satsningen de närmaste veckorna i Skellefteå med omnejd.

– Det finns en naturlig orsak varför vi startar här: dels är det rejält med trafik längs sträckan, dels är det en olycksdrabbad väg. Det är därför vi vill ha ned hastigheten här, fortsätter Gunnar Österberg.

”Ett positivt beteende”

Han påpekar att det finns en positiv ”smittorisk” när polisen gör sådana här riktade insatser under längre tid:

– Det är att den enskilde föraren tar med sig ett positivt beteende att sänka hastigheten även när man kör på andra vägar. Det är något som alla drar nytta av.

Många som hör av sig

Berit Edlund Björkman påpekar att polisen under de här veckorna – hon samarbetar med Håkan Wikström – kommer att finns efter såväl de större vägarna som i samhällen och i byar.

– Ja, det finns orter där många hör av sig och exempelvis klagar på att den tunga trafiken kör väldigt fort. Det är platser där vi nu kan göra riktade insatser.

Hur fungerar kameran?

– Vi placerar ut den på en lämplig plats, startar upp systemet – och sedan sköter sig kameran själv. Vi behöver inte vara på plats.

– Det ger oss möjlighet att komplettera trafikövervakningen med att ha patruller antingen före eller efter den ATK-vagnen, eftersom vi vet att vissa ökar farten sedan man passerat en fartkamera, tillägger Berit Edlund Björkman.

Minskar olyckorna

Enligt polisen minskar varje år antalet dödsolyckor och antal svårt skadade på svenska vägar med 20-30 procent på vägar med fartkameror, och att mellan 15 och 20 människoliv sparas.

Här kan du läsa merom polisens ATK-system, automatisk trafikontroll.

Vad tycker du om polisens satsning på mobila fartkameror? Lämna din kommentar här intill!

undefined
Sköter sig själv. Sedan man startat utrustningen för dagen så lämnas fartkameran utan att polisen finns i närheten.
undefined
Genomsnittsfart. Detta mäter den mobila fartkameran som finns på polisens släpvagn – och tar bilder också, förstås.
undefined
Snart på andra vägar. Polisen inleder på Skelleftehamnsleden, men bland annat Burträskvägen ska också övervakas.
undefined
Dags för kontroll. Berit Edlund Björkman arbetar med polisens mobila fartkamera. ”I vissa byar blir man glada när vi kommer och kollar hastigheten”, påpekar hon.

Fartkameran mäter hastigheten med hjälp av radar. Kamerorna fotograferar bara fordon som överskrider gällande hastighetsgräns.

Bilden som kameran har tagit på fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte.

Fordonet och möjliga förare kollas i olika register. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett dokument med bild och mätdata till personen.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!