Tankstationer är kraftigt försenade – "frustrerande"

Hösten 2023 skulle Skoogs bränsles första vätgastankstationer stå klara i Öjebyn och Arvidsjaur. Så blev det inte. Långa leveranstider sätter käppar i hjulen.
– Vi kan ju inte ge upp än, säger Roland Skoog.

Varje anläggning kostar cirka 40 miljoner kronor.

Varje anläggning kostar cirka 40 miljoner kronor.

Foto: Catrin Renlund

Öjebyn2024-11-24 14:00

Som Piteå-Tidningen tidigare skrivit är det på Öhns industriområde i Öjebyn och på ett industriområde vid Utterströms åkeri i Arvidsjaur som de nya tankstationerna byggs. Planen var att de skulle vara igång för drygt ett år sedan men långa leveranstider av delar har gjort att stationerna blivit kraftigt försenade.

undefined
Varje anläggning kostar cirka 40 miljoner kronor.

Skoogs bränsle är en av delägarna och kommer att driva tankstationerna. Roland Skoog berättar att arbetet med att bygga tankstationen i Öjebyn pågår, om än i sakta mak.

– Det är frustrerande att det går så pass sakta. Jag är ju van att bygga bensinstationer och det går fort, men det här är något helt annat. Man kan få vänta ett halvår eller mer på en liten del. I Arvidsjaur är markområdet klart och några grejer finns där men vi har hunnit längre i Öjebyn, säger han.

Tankstationerna är dyra att bygga. Varje anläggning kostar cirka 40 miljoner kronor. Även om alla vätgasdrivna fordon kommer att kunna tanka så är tunga transporter målgruppen.

undefined
Det Skoogs gör i Öjebyn och Arvidsjaur är ännu på obruten mark, de två vätgastankstationerna är en testverksamhet. Det finns cirka fem vätgasmackar i Sverige, merparten i södra delarna.

Det stora problemet är att det tar orimligt länge att få tag i komponenter till tankstationerna.

– Eftersom det är en ganska ny bransch så finns det inte så många leverantörer och de som finns har långa leveranstider.

Under den kommande vintern kommer bygget i Öjebyn att stå stilla, men Roland Skoog förhoppning är att få igång tankstationen till sommaren.

undefined
Vätgas kommer så småningom att kunna tankas efter Verktygsvägen på Öhn i Öjebyn.

Är det fler anläggningar på gång?

– Inte inom en snar framtid, det är så mycket som ska klaffa. Det finns heller ännu inte timmerbilar och stora lastbilar som körs på vätgas, säger Roland Skoog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!