Rickard från Öjebyn – doldisen bakom Svenska Truckers

Succén Svenska Truckers lyfter fram åkerinäringen och chaufförerna. Men vad många inte vet är att bakom programmet står Rickard Gegö, ursprungligen från Öjebyn och vd för Sveriges Åkeriföretag.

 "Jag har en lite ovanlig bakgrund i och med att jag aldrig jobbat som chaufför. Jag är intresserad av människor", säger Rickard Gegö, ursprungligen från Öjebyn och den som ligger bakom Svenska Truckers.

"Jag har en lite ovanlig bakgrund i och med att jag aldrig jobbat som chaufför. Jag är intresserad av människor", säger Rickard Gegö, ursprungligen från Öjebyn och den som ligger bakom Svenska Truckers.

Foto: Svenska Truckers

Öjebyn2021-07-14 12:00

Svenska Truckers har blivit en stor succé på TV3, programmet lockar i snitt en halv miljon tittare per avsnitt och tog hem Kristallen för Årets realityprogram 2020.

Men en person som inte alls syns i rutan, men som haft en stor avgörande roll för programmet är Rickard Gegö, 46 år, vd för Sveriges Åkeriföretag och uppväxt i Öjebyn.

– Det är en bra dag! säger Rickard när PT når honom via telefon. Han berättar att han jobbat hemifrån sedan i våras och egentligen bara träffat kollegorna via teams under den tiden.

Vem är du Rickard?

– Jag växte upp på Holmen i Öjebyn och bodde där till -98 när jag flyttade till Umeå efter att först ha studerat i Luleå, det handlade om beteendevetenskap i grunden. Sedan sökte jag och fick jobb i Gislaveds kommun där jag träffade min fru Cristina. Sedan några år tillbaka bor vi i Halmstad tillsammans med sonen Hugo 14 år. Bonussonen Philip, 20 år, är utflyttad och studerar i Karlskrona. Det är en bra stad att leva i, men jag träffar mina föräldrarna i Öjebyn och syster med familj i Böle regelbundet, eller så ses vi utomlands någonstans. Men nu under pandemin har vi tyvärr inte kunnat ses alls på grund av smittorisken.

Rickard Gegö har bland annat jobbat som personalchef i Gislaveds kommun, och som chef vid Byggföretagen, sedan 2013 är han vd för Sveriges Åkeriföretag med 5 300 medlemsföretag. Man jobbar med att stötta medlemsföretagens behov av företagsutveckling, opinionsbildning och lobbying.

– Jag har en lite ovanlig bakgrund i och med att jag aldrig jobbat som chaufför. Jag är intresserad av människor, men yrket har ändå funnits med mig sedan jag var liten då pappa körde lastbil för dåvarande Assi Domän, min farbror hade ett litet åkeri, morfar körde för dåvarande vägverket och en kusin körde lastbil ett tag. Så ja, åkeri har funnits i min närhet utan att jag förrän nu reflekterat över det. Min första svordomar kommer härifrån, skrattar Rickard. 

I samband med Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2019 presenterade ordförande, Mikael Nilsson, och vd, Rickard Gegö, planerna för den största kommunikationssatsning någonsin – realityserien Svenska Truckers.

– Vi ville förändra allmänhetens syn på åkerinäringen, synliggöra branschen och locka fler personer att vilja jobba inom den, säger Rickard Gegö som konstaterar att programmet blivit en mycket större än vad han kunnat ana.

Sveriges Åkeriföretag är med och finansierar programmet och har säkrat att endast medlemsföretag medverkar i serien.

 – Men det ska inte vara rena informationsfilmer, snarare infotainment där även underhållningsvärdet räknas. Men jag vet att klipp från serien har används i undervisningssyfte på fordonsprogrammet på gymnasiet, säger Rickard Gegö.

Han berättar att tv-programmet gett effekt. Undersökningar visar att 86 procent av svenska folket i dag anser att den svenska åkeribranschen är en nyttig och viktig samhällsfunktion och branschen upplevs som jämnställd. Samtidigt finns ett mycket stort intresse för att gå fordons- och transportutbildningar.

– Problemet är att många kommuner lägger ner utbildningar eller inte satsar på dem för att de är för dyra. Där måste det till en förändring.

Blir det någon mer säsong av Svenska Truckers?

– Det planeras för fler säsonger, det vet jag med säkerhet. Vi är absolut med ett tag till

Kommer vi få se dig i rutan någon gång?

– Nej, jag gör ett bättre jobb i kulisserna. Vi fokuserar på och lyfter fram de duktiga chaufförerna och åkarna istället. De är de verkliga hjältarna, utan dem stannar Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!